alfred adler

Kimdir?

alfred adler (d. 7 şubat 1870 - ö. 28 mayıs 1937) bireysel psikoloji ekolünün kurucusu, avusturyalı psikiyatrist. derinlik psikolojisinin üç büyük kurucusundan biridir. (diğerleri: freud, jung)

avusturya penzing'de doğdu ve viyana'da büyüdü. viyana üniversitesi tıp okulunda doktorluk eğitimi aldı ve 1895'te mezun oldu. pratisyen hekim olarak çalıştığı ilk doktorluk yıllarından başlayarak hastayı çevresiyle ilişkileri içerisinde ele almak gerektiğini vurguladı ve bireyle ilgili sorunlara yönelik insancıl, bütünselci ve organik bir yaklaşım geliştirdi. bedensel düzensizliklerle ilişkili olarak psikoloji ile ilgilenmeye başladı. 1902'de sigmund freud ile tanıştı, öğrencisi oldu ve birlikte adler'in başkanlığında viyana psikanaliz topluluğu'nu kurdular. bir süre sonra freud ile fikir ayrılıkları ortaya çıktı. adler'in organların yetersizliği kitabından sonra tamamen uzlaşılmaz bir hale geldi ve 1911'de, adler, izleyicileriyle beraber freud'u açıkca eleştirerek bireysel psikolojiyi geliştirmeye başladı.

hans vaihinger'in ruhsal inşa fikirlerinden etkilendi ve erkek egemen toplumda doğal bir sonuç olarak "erkeksi başkaldırı" ile organik aşağılık ve telafiteorisini geliştirdi (bkz. aşağılık kompleksi). adler, freud'un teorileri ile karşı görüşe geldi, fikir ayrılığı 1911'deki weimar psikanaliz kongresi'nde aleni oldu. adler, freud'un inandığı seks içgüdüsünün baskınlığı ve ego dürtüsünün libidinal(?) olup olmadığı ile çekişiyordu, freud'un bilinç altına atma üzerine fikirlerini de eleştirmişti. adler bilinç altına atma teorisinin, erkeksi başkaldırının aşırı telafisi ve aşağılık hislerinden türetilmiş sinirsel bir durum olan ego -savunma eğilimleri- konsepti ile değiştirilmesi gerektiğine inanıyordu, oedipal kompleksleri önemsizdi. adler viyana topluluğundan ayrıldı ve1912'de bireysel psikoloji topluluğu adını alan, özgür analitik araştırmalar topluluğu'nu kurdu.

1912'de ana fikirlerini tanımladığı über den nervösen charakter kitabını yazdı. kişinin bilinçsiz öz ereğinin temel amaçlarının baskıladığı ayrı aşamaların aşağılık hislerini üstünlüğe (veya bilakis yeterliliğe) dönüştürdüğü ifade ederek insan kişiliğinin erek bilimsel açıklanabileceğini iddia etti. adler'e göre öz erek arzularına, toplumsal ve etnik gereksinimler karşı koyar, düzeltici etkenler umursanmaz ve kişi aşırı telafi ederse aşağılık kompleksi oluşabilir, kişi benmerkezci, güç düşkünü ve saldırgan veya daha kötüsü olabilirdi. üstünlük çabası ve anne baba baskısı önemli.

i. dünya savaşı ile çalışmaları durdu, bu sırada avusturya ordusunda doktorluk görevi yaptı. savaş sonrası 1930'lara olan etkisi adamakıllı arttı, 1921'den itibaren bir takım çocuk rehberliği kliniklerikurdu ve avrupa ve amerika birleşik devletleri'nde sık sık okutman, 1927'de kolombiya üniversitesi'nde misafir profesör oldu. tedavi edici yöntemlerinde sosyal ilgiyi cesaretlendirip ve ödüllendirip fakat şımartma ve ihmalden kaçınarak sorunları çocukta önceden tutup, yetişkin ruha yoğunlaşmaktan kaçındı. yetişkinlerde tedavi, suçlama veya üstünlük taslama tutumlarının tedavi edilen kimse tarafından dışarıda bırakılmasına dayanmaktaydı, kişisel davranışın farkına varılmasının artışı ile karşı koymanın azaldığını ve reddetmenin terse döndüğünü ifade etti. yaygın tedavi araçları mizah kullanımı, tarihi anları ve mantığa aykırı emirleri içermekteydi. adler'in popüleritesi görece optivizmi ve fikirlerinin freud ve jung'unkilerle karşılaştırıldığında anlaşılabilir olması ile ilişkiliydi. adler sıklıkla, kişinin davranış şablonu analizi, toplumla ilişkili, işi ilişkili ve cinsiyeti ile ilişkilidir, savını vurgulamıştı.

1934'te avusturya hükümeti, yahudi olduğu için adler'in kliniklerinin çoğunu kapattı. adler 1935'te long island tıp kolej'ine profesör olarak avusturya'dan ayrıldı. 28 mayıs 1937'de, iskoçya'nın üniversite kenti aberdeen'de, yolda giderken ansızın yere yığılıp kalmış, hemen sonrasında da kalp sektesine uğrayarak yaşama gözlerini yummuştur.

kişilik gelişiminde anne ve baba etkisi

adler, çocuğun ileriki yıllarında kişilik sorunu yaşamasına neden olacak iki tür anne baba davranışı belirlemiştir. bunlardan birincisi çocuklarına özen gösteren ve aşırı koruma sağlayan, sonuç olarak çocukta şımarma tehlikesi yaratan anne baba davranışıdır. adler'e göre böyle bir anne baba tutumu yanlıştır. bunun yerine çocuklar hata yapsalar bile kendi sorunlarını çözmelerine ve bazı kararları kendilerinin almalarına izin vermek uzun vadede onların iyiliğine olacaktır.

  1. taze tanışmış olduğum psikiyatrist. kendisinden çok şey kapacağım gibi duruyor.
  2. yaşamla ilgili sorunlar kitabında altına yapmayı alışkanlık haline getiren bir çocuğun aslında idrar kesesiyle konuştuğunu ve bu dile organ dili adını verdiğini söyleyen psikiyatrist.
    tabi altına yapma meselesi burada sadece bir örnek.
    çocuğun alışkanlık haline getirdiği yanlış eylemlerin aslında içsel bir dil olduğunu söylüyor adler.
    yani bir çocuk bunları öylesine yapmaz.
    hepsinin bir sebebi, bir başlangıç noktası bulunur.
    en erken anılarından yola çıkarak bunlar bulunabilir.
    ebeveynler, bahsedilen bu organ diliyle çocuğun neyi anlatmaya çalıştığını anladığı takdirde kısa sürede ortada sorun kalmaz diyor.

    fotoğrafını ilk gördüğümde keşke dedem olabilseydi demiştim. (*:swh)
    çocuklar konusundaki tutumu, bazı fikirlerine katılmasamda, bu isteğimi haklı çıkardı.
    okudukça daha bir sevdim kendisini.
  3. alfred adler'a göre insan, toplumsal bir varlıktır. onun için kendinden çok topluma yönelik bir yaşam biçimine sahip ve bu yönde kendini geliştirmektedir. doğuşumuzdan beridir gelen toplumsal yaşama eğilimi, bu toplumun belli süreçleri ile meydana gelmektedir.

    adını verdiği adler kuramı ise gerçek olan ya da düşlenen bedensel, ruhsal ve toplumsal bir yetersizliğin kişide yarattığı eksiklik duygusunun sonucunda meydana gelen çatışmaların ödünleyici davranışlarla giderildiğinin savunulduğu bir kişilik kuramıdır.