• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (10.00)
Yazar anonim
binbir gece masalları - osman koca
binbir gece masalları (kısaca binbir gece, arapça: كتاب ألف ليلة وليلة kitāb 'alf layla wa-layla, farsça: هزار و یک شب hazâr-o yak šab) orta çağ'da kaleme alınmış orta doğu kökenli edebi eserdir. şehrazad'ın hükümdar kocasına anlattığı hikâyelerden oluşur.

tarihçe:

8. yüzyılda abbasi halifesi harun reşid zamanında bağdat önemli bir kozmopolit şehirdi; iran, çin, hindistan, afrika ve avrupa'dan gelen tüccarlar ile dolup taşmaktaydı. bu dönemde, şehrin kültürel yapısı da gelişmiş, arap kültürü, özellikle diğer doğu kültürleriyle harmanlanmıştı. binbir gece masalları'ndaki hikâyeler işte bu dönemde, halk hikâyeleri olarak ortaya çıkmıştır. sözle aktarılan bu hikâyeler sonunda tek bir eserde derlenmiştir. hikâyelerin çekirdeğini eski bir fars (iran) kitabı olan hazâr afsâna (bin efsane) oluşturmuştur. 9. yüzyıl dolaylarında hikâyeleri derleyen ve arapça'ya çevirenin masalcı ebu abdullah muhammed el-gahşigar olduğu söylenir. eserdeki hikâyelerin çerçevesini oluşturan şehrazad öyküsünün esere 14. yüzyıl dolaylarında katıldığı düşünülmektedir. eser fransızcaya 1704'te çevrilmiş, ilk modern arapça derlemesi ise 1835'te kahire'de yapılmıştır. fransızca'ya 1704'te çevrilmişse de, eserin ve ihtiva ettiği hikâyelerin bir kısmının daha önceden batı'ya geldiği düşünülmektedir.

konusu:

binbir gece masalları, arap edebiyatı'nın en güzel eserlerindendir. gerek eskiliği ve gerekse anonim oluşu, bu masalların hızla yayılmasına yol açmıştır. hatta çok sonraları "binbir gündüz masalları" adında başka bir seri de ortaya çıkmıştır. hemen hemen tüm dünya dillerine çevrilen masallar arasında "ali baba ve kırk haramiler" ve "alaaddin'in sihirli lambası" da yer almaktadır.

hikayeye göre; fars kralı şah şehriyar hindistan ile çin arasındaki bir adada hüküm sürer (eserin daha sonraki biçimlerinde bunun yerine şehriyar'ın hint ve çin'de egemenlik sürdüğü yazar). şehriyar karısının kendisini aldattığını öğrenir ve öfkelenir, tüm kadınların sadakatsiz, nankör olduğuna inanmaya başlar. önce karısını öldürtür, sonra da vezirine her gece kendisine yeni bir hanım bulmasını emreder. her gece yeni bir gelin alan şehriyar, geceyi hanımıyla geçirdikten sonra tan vakti hanımını idam ettirir. bir süre bu böyle devam eder. vezirin akıllı kızı şehrazad bu kötü gidişata son vermek için bir plan kurar ve şehriyar'ın bir sonraki eşi olmaya aday olur. evlendikleri geceden başlayarak, kardeşi dünyazad'ın hikâye dinlemeden uyuyamadığını söyler ver hergece dünyazad'ın da yardımıyla çok güzel ve heyecanlı hikâyeler anlatmaya başlar ama tam şafak vakti geldiğinde, hikâyenin en heyecanlı yerinde, hikâyeyi anlatmayı keser. hikâyenin sonunu merak eden şehriyar, şehrazad'ın hikâyeye ertesi gece devam edebilmesi için, o gecelik şehrazad'ın idamını erteler. her gece bir önceki masalın devamını anlatıp yeni bir hikâyeye başlar ve yine tam tan vakti hikâyenin en heyecanlı yerinde anlatmayı bırakır. kitabın sonuna kadar yer alan hikâyeler, şehrazad'ın şehriyar'a anlattığı hikâyelerdir. sona gelindiğinde, şehrazad üç erkek çocuğu doğurmuştur ve evliliklerinden uzunca bir süre geçmiştir. kralın kadınlara olan öfkesi ve kötü düşünceleri dinmiş, şehrazad'ın sadakatine inanmıştır.

farklı basımları:

eserin bir avrupa dilindeki ilk baskısı, antoine galland tarafından yapılmış fransızca çevirisidir (1704-1717). bu çeviri eserin daha önce derlenmiş bir arapça sürümünden yapılmıştır. 12 ciltten oluşan bu ilk çeviri, les mille et une nuits, contes arabes traduits en français , büyük ihtimalle çevirinin yapıldığı arapça nüshada bulunmayan fakat çevirmen tarafından bilinen bazı arapça hikâyeleri de içermekteydi.

850 yılı civarında ortaya çıkan arapça derleme, alf layla (bin gece) ise büyük ihtimalle, daha önce yazılmış olan hazar afsanah (bin efsane) isimli fars eserinin özetlenmiş bir tercümesiydi. eserin günümüzdeki ismi olan alf layla wa-layla (binbir gece) ise orta çağ'da ortaya çıkmıştır. bu isim büyük ihtimalle sonsuzluk ötesi sayı düşüncesini sembolize etmekteydi, zira o zamanlar arap matematik çevrelerinde 1000 sayısı kavram olarak sonsuzluğu sembolize ederdi. belki de buradan yola çıkarak, eserdeki tüm hikâyeleri okuyan kişinin delireceğine dair bir efsane ortaya çıkmıştır.

eser geleneksel fars, arap ve hint hikâyelerinin bir derlemesi olarak görülür. fakat, eserde bulunan ünlü hikâyelerden alaaddin'in lambası ve ali baba ve kırk haramiler, eserin avrupa baskısına antoine galland tarafından eklenmiştir. galland bu hikâyeleri halepli, marunî bir masalcıdan duyduğunu yazmıştır.

ingilizce'ye çevirisi sir richard burton tarafından the arabian nights olarak yapılmıştır. kendinden evvelkilerden farklı olarak bu çeviri özgün malzemeyi sansürlememiştir. ingiltere tarihinin muhafazakar victoria döneminde yayımlanmasına rağmen bu çeviri, kaynağında bulunan erotik incelikleri ve cinsel tasvirleri içermektedir. bu çevirinin yanı sıra, daha yakın zamanlarda fransız doktoru j.c. mardrus'un da bir çevirisi vardır. mevcut çevirilerin en doğru ve güzeli olarak değerlenidirilen, fransa'daki bibliothèque nationale'de bulunan 14. yüzyıldan kalma bir suriye el yazmasından hüssain haddawy'nin yaptığı arapça derlemedir.

televizyon ve sinema uyarlamaları:

denizci sinbad
binbir gece masalları'nın televizyon ve sinemaya pek çok uyarlaması yapılmıştır. bunların asıl öykülere olan bağlılığı çok değişkendir. fritz lang'in 1921 yapımı der müde tod, 1924 hollywood yapımı (douglas fairbanks'ın başrolünde olduğu) the thief of baghdad ve onun 1940'daki ingiliz ikinci yapımı, binbir gece masalları'ndan etkilenmişlerdir.

hollywood'un binbir gece masalları 'na dayandırılmış ilk konulu filmi 1942 yapımı arabian nights'dır. başrollerde şehrazad rolünde maria montez, ali ben ali rolünde sabu dastagır ve harun reşid rolünde jon hall vardır. filmin konusunun binbir gece masalları ile neredeyse hiç ilgisi yoktur. filmde şehrazat, halife harun reşid'i devirip kardeşiyle evlenmek isteyen bir dansözdür. şehrazadın ilk suikast girişimi başarısızlığa uğrar ve esir olarak satılmasının ardından pek çok macera gelişir. maria montez ve jon hall 1944 yapımı ali baba ve kırk haramiler 'de de rol almışlardır.

1980'li yıllarda şehrazat rolünde annette haven ve şehriyar rolünde john leslie'nin oynadığı 1001 erotic nights, bütçesi milyon doları aşan ilk porno film sayılır.

binbir gece masalları'ın en başarılı sinema uyarlaması 1992 walt disney yapımı çizgi film aladdin sayılabilir. filmde scott weinger ve robin williams seslendirme yapmıştır. bu filmi devam bölümleri ve televizyon serileri izlemiştir.

sinbad'ın yolculukları, televizyon ve sinemaya birkaç kere uyarlanmıştır. bunlardan en sonuncusu, seslendirmesini brad pitt ve catherine zeta-jones'un yaptığı 2003 yapımı animasyon sinbad: legend of the seven seas dir. 1958 yapımı the seventh voyage of sinbad en meşhur sinbad filmi sayılabilir.

ingilizce olmayan uyarlamalar arasında çeşitli hint (bollywood) yapımları, italyan yönetmen pier paolo pasolini'nin 1974 yapımı il fiore delle mille e una notte'si, ve 1990 yapımı fransız les 1001 nuits sayılabilir.

televizyon ve sinema uyarlamaları arasında aslına en sadık kalmış olanı 2000 yılında amerikan abc ve ingiliz bbc kanallarında gösterilen arabian nights dizisi sayılır. emmy ödülünü alan bu iki bölümlük dizide şehrazat rolünde mili avital, sahriyar rolünde dougray scott oynamıştır.günümüzde ise kanal d ekranlarında masaldan uyarlanmış hali tv dizisi olarak çekilmiştir..

müzik:
rus bestecisi nikolai rimsky-korsakov, 1888'de şehrazad adlı eserini tamamlamıştır. parça dört masaldan esinlenmiştir: "deniz ve sinbad'in gemisi", "kalender prens", "genç prens ve prenses" ve "bağdat'ta şenlik".

(wikipedia)
  1. şu an yky'den alim şerif onaran çevirisini okuduğum masallar bütünü.

    vakti zamanında iki kardeş olan hükümdar şehriyar ve hükümdar şahzaman'ın hikayelerinin anlatılmasıyla başlar kitap. iki kardeş de eşlerinin onları aldatması üzerine kadınlardan nefret ederler. şah şehriyar bu nefreti neticesinde her gece bir kızla evlenir ve sabahına kızı öldürür. böyle yapa yapa ülkesinde evlenecek kişi olarak vezirinin büyük kızı şehrazad ve küçük kızı dünyazad kalır. vezir, şehriyar'ın kızlara ne yaptığını bilir ancak kızının aklını pek bilmez. sonuç olarak şehrazad sultanın evlendiği kişi olur ama ondan önce küçük kardeşi dünyazad'ı tembiler : "ilk gece gelip şah'ın yanında benden masallarımdan birini anlatmamı isteyeceksin." böylelikle ilk gece gelen dünyazad'a masallarını anlatan şehrazad, her şafak vakti masallarını heyecanlı yerlerde keserek diğer geceyi garantiler.

    masallar oldukça uzun ve karmaşıklar bence. çünkü ana masalın içinde kişilerin yaşamları ve yaşamların içinde farklı masallar ve hatta bu masalların içinde de daha başka masallar anlatılabiliniyor. bu sebeple bir masalı aralıklı okuyunca unutup tekrar masalın başına bakma ihtiyacı hissediyorum ve bu da okumayı zorlaştırıyor.ayrıca masalların içinde kadınlar genellikle büyücü ve fettan karakterler.bol bol ifritler geziyor, büyüler havada uçuşuyor, birileri kaçırılıyor, hükümdarlar sürgün ediliyor vs. içerik de pek durağan olmadığı için sakin kafayla okumak gerekli diye düşünüyorum. ilerde çoluğuma çocuğuma anlatırım, masal geleneğini devam ettiririm gibi bir düşünceniz varsa bence bu kitap pek uygun değil. az önce anlattığım içerikler dışında şiddet ve cinsel ögeler de bolca kullanılmış.

    son olarak kitabın başında orhan pamuk değerlendirmesinden beğendiğim kısmı sizlerle paylaşmak isterim : "binbir gece masalları hakkında söylenen çok yaygın iki söz vardır.birincisi bu kitabı baştan sona kimsenin okuyamadığı üzerinedir. ikincisi, binbir gece masalları'nı baştan sona okuyan kişinin öleceği üzerinedir. birbirleriyle gizli bir mantıkla birleşen bu iki uyarı okuru ihtiyatlı olmaya itecektir elbette. ama fazla korkaklık etmeye de gerek yok. binbir gece masalları'nı okusak da okumasak da sonunda biz de öleceğiz."*
  2. bu kitaptan anladığım kadınlara dikkat edilmesi gerektiği.yoksa sonunuz kötü olur.