• izledim
    • izlemek istiyorum
  • youreads puanı (9.00)
devdas - sanjay leela bhansali
devdas, oyun arkadaşı paro’yla, aşkın daha ne olduğu anlaşılmadan hissedildiği bir çocukluk dönemi paylaşmıştır. statülerindeki ve aile geçmişlerindeki farklılıklardan habersiz iki arkadaş arasında asla kopmayacak bir bağ oluşmuştur. gençlik geldiğinde, aşkları daha da güçlenir. devdas’ı dönüşü olmayan bir hataya sürükleyen zayıflık ânı, onunla paro’nun arasına hiç yıkılmayacak bir ayrılık duvarı örmüştür. duvarın bir tarafında başkasıyla evlenmek zorunda kalan, kalbi kırılmış paro vardır. öbür tarafındaysa, tamamen yıkılmış devdas. paro’suz bir hayatın verdiği acıya katlanamayan devdas, alkolü en sadık dostu edinmiştir. ama içki asla devdas’a o yakıcı acıyı unutturamaz. chandramukhi’nin sarsılmaz sadakati bile, paro’yu kaybetmenin yarattığı aşk acısını dindirememiştir.
(alıntıdır)
  1. sharat chandra chattopadhyay'in ünlü romanı devdas'tan uyarlanmış 2002 yapımı bir sanjay leela bhansali filmidir. klasik bir hint melodramının içereceği ana temalardan olan yoğun kast sistemi eleştirisi, ekonomik statü farklılıkları, aşıkların kavuşması önünde engel teşkil eden katı geleneklerin irdelenmesi ve dakikalarca süren dans sahnelerinden nasibini almıştır. fakat asla klasik bir hint filmi gibi mutlu sonla bitmeyecektir, zira tam bir trajedidir. hint sinemasını three idiots ve slumdog millionaire'den ibaret zanneden bünyeleri yerle bir edecek niteliktedir. 3 saat film mi olur diyenler de yaklaşmasın bile zaten ama saatlerin nasıl geçtiğini anlamayacağınızı garanti edebilirim.
    filmin temel çelişkisi olan aşk üçgenini ve gururlarına yenilip kavuşamayan aşıklar temasını çok klişe bulduğum için tüm övgülere ve tavsiyelere rağmen yıllarca burun kıvırıp izlemeyi ertelediğim bir başyapıttır. bhansali tek kelimeyle sanatının zirvesine çıkmış ve farkını ortaya koymuştur. toplumsal cinsiyet normlarının karşısında dimdik duran, erkekten çok daha cesurca riskler alan, ahlaki dayatmalara meydan okuyan aktif ve özgün kadın karakterlerin varlığıyla pasifize edilmiş kadın klişesi aşılmıştır. romandan büyük bir özenle uyarlanmış senaryosu, şiirsel replikleri, her zamanki gibi koreografi harikası dans sahneleri, rengarenk kostümleri ve bhansali filmlerinin olmazsa olmazı ihtişamlı mekan çekimleri ile sizi gerçek dünyadan koparıp 3 saat esir edecek büyüleyici bir filmdir.

    !---- spoiler ----!

    1920'lerin hindistan'ında kast sisteminin üst tabakasına mensup olan ailesi tarafından hukuk eğitimi için londra'ya gönderilmiş olan devdas’ı shahrukh khan oynamaktadır. tam karşıdaki vitraylı camlarla bezenmiş konakta yaşayan, kast sisteminin daha alt tabakasından toprak sahibi bir baba ve eski bir dansçı olan annenin çocuğu olarak dünyaya gelen parvati'yi ise aiswarya rai bachchan oynar. büyüleyici gözleri ve mağrur edalarla süslediği oyunculuğu ile filme bambaşka bir hava katmaktadır. babası devdas'ı uzaklara gönderdiğinde, oyun arkadaşını kaybetmiş olduğu için ağlayan paro, annesi uzaklara gidenin ardından ateş yakarsa gidenin çabuk döneceğini söylediği için yaktığı diya'yı(topraktan veya metalden yapılan, hindistan'da dini ayinlerde kullanılan bir tür yağ lambası) 10 sene boyunca söndürmeyecektir. fakat benim için filmin asıl ihtişamı destansı güzelliğiyle parıldayan chandramukhi’yi gördüğümde başlayacaktır. devdas’a olan aşkını mesleğine zıt bir duygu olarak görülse bile sonsuz sadakatiyle sürdüren seks işçisi chandramukhi’yi tüm asaleti ve zerafetiyle madhuri dixit oynamaktadır. yeryüzünde kathak dansını kendisinden daha iyi icra edebilecek birinin var olduğunu düşünmüyorum. keza oyunculuğuyla da herkesi sönük bırakır, overacting'e kaçan abartılı mimikleriyle shahrukh khan daha da gözünüze batar madhuri'yi gördüğünüzde.
    sonuç olarak en iyi müzikallerle yarışacak nitelikteki sahnelerin koreografisini yapan saroj khan'ı ayrıca takdir etmek gerekir.

    !---- spoiler ----!

    filmin totalde 44 ödülü vardır. filmfare ödüllerini silip süpürmüştür. en iyi yabancı film dalında bafta ödülleri’ne aday olmuş ve 2002'de cannes film festivali'nde gösterimi yapılmıştır.

    ismail darbar imzalı efsane ötesi bir soundtrack albümü vardır. sözler nusrat badr'e aittir.
    1. silsila ye chaahat ka - shreya ghoshal
    2. maar dala - kavita krishnamurthy & kay kay
    3. bairi piya - shreya ghoshal
    4. kaahe ched moohe - kavita krishnamurthy & birju maharaj
    5. chalak chalak - udit narayan & shreya ghoshal & vinod rathod
    6. hamesha tumko chaha - kavita krishnamurthy & udit narayan
    7. morey piya - shreya ghoshal & jaspinder narula
    8. dola re dola - shreya ghoshal & kavita krishnamurthy & kay kay