• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (8.50)
Yazar herakleitos
fragmanlar - herakleitos
oran, ölçü, akıl, düşünce gibi birçok anlamlar yüklenmiştir logos kelimesine. herakleitos'a göre her şey bir logostur. “ben de dahil olmak üzere her şey.” bunların kendini gösterdiği yerse kozmostur ve herakleitos'a göre büyük bir kitaba benzer ve bu kitabın dili bütünlük esasına dayanır. ona göre bütünü yani kozmosu anlamak varlığın kendisini anlamak anlamına gelir. herakleitos'a göre, evrene sadece duyuları ile bakanlar evrenin sadece görünür kısımlarını görürler.

“bu logos, bütün zamanlar için hakikat olsa da, insanlar onu duymadan önce ve ilk kez duyduklarında da anlamaktan acizdir. her şey bu logos'la ahenk içinde gerçekleşse de insanlar, benim her birini kendi doğasına göre ayırıp ne kadar doğru olduklarını gösterdiğim gibi, kelimelerle ve eylemlerle karşılaştıklarında onu hiç deneyimlememiş gibi davranırlar. ve diğerleri, uyanıkken ne yaptıklarını bilmezler, tıpkı uykuda ne yaptıklarını bilmedikleri gibi.”
  1. hermann alexander diels'in toparladığı herakleitos'a ait 139 fragmanın türkçe'ye çevrilmiş hali olan kitaptır.

    '' çemberin çevresinde başlangıç ve son ortaktır.'' :103. fragman

    nietzsche'nin presokratik çağdaki düşünürlerden bir tek herakleitos'a şüpheyle yaklaşmasında zannedersem bu sözün etkisi büyük.

    tragik kavramını, tragedya'nın psikolojisi üstüne bilinebilecek en son şeyleri ne
    ölçüde bulduğumu putların batışı'nda bir kez daha dile getirdim. en yabancı, en amansız
    sorunlarıyla bile yaşama evet deyiş; en yüksek örneklerini kurban ederken kendi bereketinin
    mutluluğuna varan o yaşama istemi, buydu adlandırdığım dionysosca diye, buydu tragik
    ozanın psikolojisine varmak için benim bulduğum köprü. ürküden, acımadan kurtulmak için
    değil, zorlu bir boşalmayla tehlikeli tutkulardan arınmak için değil, aristotales bunu yanlış
    anlamıştı böyle, tersine, ürkü ve acımanın ötesinde, oluşun bengi sevincine varmak, onun ta
    kendisi olmak için, o sevinç ki yoketmenin sevinci de girer içine... bu anlamda kendimi ilk
    tragik feylosof, yani kötümser feylosofun taban tabana karşıtı saymaya hakkım var. dionysos
    olgusunun benden önce böyle feylosofca bir tutkuyla duyulması görülmemiştir: tragik
    bilgelik eksiktir; bunun izlerini, hem de sokrates'ten iki yüzyıl önceki o büyük yunan
    felsefesinden bile boşuna aradım. bir tek herakleitos üzerinde kuşkum var; zaten onun
    yakınında kendimi her yerden daha sıcak, daha rahat duymuşumdur hep. yokuluşun,
    yokedişin olumlanması –ki dionysosca bir felsefenin can alıcı noktasıdır, karşıtlıklara,
    savaşa ve varlık kavramını kökünden yadsıyarak oluşa evet deyiş: şimdiye dek
    düşünülenler içinde ban en yakın olarak bunları buluyorum şüphesiz. '' ecce homo - friedrich wilhelm nietzsche