1. franz kafka'nın dönüşümkitabının baş karakteri. ailenin iki çocuğundan birisidir. stresli, yoğun hayatının ortasında; bir sabah uyandığında kendini dev bir böceğe dönüşmüş olarak bulur ve olaylar gelişir.
    kafka'nın yakın arkadaşına yazdığı ve çok yoğun olduğunu söylediği gerçek mektuplarından yola çıkarsak samsa ile biraz da kendisini tasvir ettiğini söylemekte haksız sayılmayız.
  2. gregor samsa böceğe dönüştüğünde aynı açlık cambazı'nınki gibi yiyeceği lezzetli bir gıda arar. iştahı oldukça kabarık olduğu halde yiyeceği gıdayı bir türlü bulamaz. hiç bir şey ona adını bilmediği tadını dahi bilmediği gıda kadar leziz gelmez.
    o besinin kız kardeşinin çaldığı müzik olduğu konusunda yorumlar yapılmaktadır. aslında samsanın aradığı tat ölümdür (bu benim fikrim olmayabilir de). hayatındaki rutin gidişat nedeni ile samsa hiçbir şeyden lezzet almamaya başlar. bir kız arkadaşı yoktur. babası ile her zaman mesafeli olmuştur. annesi ise hali vakti yerinde dönemlerinde iken rahatına düşkün bir kadın olması nedeni ile sonra birden maddi durumları kötüleşince durumdan duyduğu sıkıntıdan dolayı hastalanmış, sağlığını yitirmiş, biraz bencil ve para düşkünü bir kadındır. gregor bütün bunlar arasında ailesinin borcunu kapatmak için sürekli gayret etmekte ve hep bu doğrultuda çalışmaktadır.
    gregor samsa aslında franz kafka'nın ta kendisidir. gregor bir böceğe dönüşmeden önce de doğru düzgün ne bir dostu, ne de bir kız arkadaşı yoktur. gregora dost gibi görünen herkes aslında ondan yararlanmaya çalışmıştır hayatı boyunca. iş arkadaşları, müdürü, hatta anne babası bile, sade kız kardeşi hariç. aslında gregor insan olarak yaşarken, mutluluktan ve kendi hakkındaki gelecek planlarından yoksun umarsız ve sevgisizce tıpkı bir böcek gibi hayat sürmektedir. aslında gregor böcek olmakla bu durumu kabul etmiştir sadece. gregor böcek gibi bir yaşam sürerken, gerçekten bir böcek olduktan sonra artık hayatı tamamen bir böceğin gözlerinden görmeye başlamıştır. mekanları, insanları, düşünceleri, kısacası her şeyi. yaşadığı ve kendine itiraf edemediği rutin, sıkıcı, sevgiden yoksun, robotik hayatın farkına varmış ya da bu gerçeği kabullenmiştir. bunun en büyük örneği gregorun böcek olarak uyanmış olmasına rağmen işe yetişme, patronun gözünden düşmemek için mantıklı açıklama yapma kaygısıdır. bir dönem sürekli gregorun işe gelmediği için kaygıyla evlerine gelip giden müdür bey birden gregorun bir böcek olduğunu duyunca başta hayretler içinde kalmasına rağmen bir süre sonra tamamen bu hayret verci olayı unutum artık gregorun kendi işlerine yaramayacağı kanısıyla tamamen defterden silmiş, bir daha da asla gregora gitmemiş, tamamen irtibatı kemsiştir. bunun da tek nedeni müdürün bir çalışanını ya da dostunu kaybetmekten ziyade iyi bir pazarlamacısını kaybetmiş olmasıdır. dedik ya gregor'u seven tek kişi kız kardeşidir. gregor'u böcek olduktan sonra, babası ve annesi ve diğerleri bir böcek olarak kabul etmişler aslında onun bir zamanlar gregor olmuş olmasına hiç bir değer vermemişler, sadece ortadan kaldırılması gereken, göze hoş görünmeyen bir "böcek"miş çesine düşünmüşlerdir. oysa kız kardeşi ona bu haliyle bile tek yaklaşan , seven, onun için üzülüp ağlayan, dualar eden, yemek yemediği için endişelenen kişi olmuştur. gregor samsa'nın hayatı kendisi için yaşamadığı aşikardır. işte kız kardeşinin büyük bir müzisyen olması yolunda konservatuara göndermek için para biriktirmesi , uğraş vermesi de bunu en büyük kanıtlarından biri olmuştur. bir zaman sonra babası biraz ek gelir sağlanır amacıyla eve 3 erkek arkadaşı kiracı olarak kabul etmiştir. bu arkadaşlar entel ve züppe tiplerdir. samsanın kız kardeşi bir gün yine şimdi hatırlamadığım , keman olması muhtemel enstrümanı ile müzik yaptığı sırada bu üç yabancı gretanın müziğini duyar ve gel bize de çal derler greta tamam der gelir onlara çalmaya başlar ama o sırada adamlar gretanın kötü bir müzisyen olduğunu düşünür ve onunla alay eder ve değer vermezler. ya da samsa bu şekilde düşünmektedir. çünkü o yabancılar gretaya hak ettiği değeri kendisi kadar veremezler, belkide bunun tek sebebi hayatı boyunca başta annesi olmak üzere karşı cinsten duyacağı şefkat, merhamet ve sevgiyi greta'dan başka hiçbirinden görmemiş olmasıdır. vesaire, vesaire....
  3. !---- spoiler ----!

    bir sabah uyandığında kendini böceğe dönüşmüş olarak bulan karakter.

    !---- spoiler ----!
  4. kadıköy'deki bir bar -yamulmuyorsam trip- tuvaletini konu olduğu duvar yazısıyla şenlendirmiştir.

    "alem buysa böcek benim - gregor samsa"
  5. öldürmeye kıyamadığım için günlerce banyomda benimle beraber yaşayan hamam böceği. ben banyoya girdiğimde selamlamak için mi bilinmez, lavabonun tam altına gelirdi. hareketlerinde böcek iradesinin ötesinde bir şeyler bulduğum için ona bu ismi verdim, kafka affetsin.

    çok erken terk etti beni çok.
  6. bürokrasinin yükselişte olduğu dönemlerin en acı eleştirisidir.
    ucubeye dönüsen samsa'nın tek derdi kaç bacağı varsa işte işe giderken o kadar insanın ödeyeceği dolmuş parasıdır.
    yani bunun gibi bir şeydir..
  7. kitabi okudugum zamanlarda bocek hali ruyama girmis roman kahramani. hamam böcegi tarafindan kovalanmistim rüyamda, ulan zaten fobi sahibiyim, hamam böcegi gördügümde yanina yaklasamam, rüyamda altima sicirtmisti.
  8. en odun insanı bile kendi yerine koydurtup ona empati yaptırma yeteneğine sahip olan (bkz: dönüşüm - franz kafka) karakteri.
  9. bir gregor samsa bir quasimodo bana "insan" olmanın ne demek olduğunu anlatmış roman kahramanlarıdır. gregor en yakınları tarafından kafasına atılan elmanın acısıyla, quasimodo kendisine verilen bir yudum su için kendini feda ederken.

    kafka'nın dönüşüm adlı romanının kahramanı gregor samsa insanın içini eze eze "işte bu kadar çirkinleşebilirsin" demektedir okuyucusuna. insanların işine yararken ondan iyisi yok, insanlara muhtaçken yanında kimse yok.

    nasıl güzel anlatmış nabokov şu sözüyle: "gregor böcek şeklini almış bir insan, ailesi ise insan şekline bürünmüş böceklerdir."