1. ingmar bergman (14 temmuz 1918, uppsala - 30 temmuz 2007, fårö), isveçli oyun yazarı ve film yönetmeni.

    bir protestan papazının oğlu olarak 1918'de isveç uppsala'da doğmuştur. çok sayıda evlilik yapmıştır. bunların sonuncusu, kült oyuncusu liv ullmann ile yaptığıdır. diğer kült oyuncusu ise max von sydow'dur. 30 temmuz 2007'de sabahın erken saatlerinde isveç'te fårö adasındaki evinde 89 yaşında ölmüştür. kızı eva bergman tarafından uykusunda öldüğü açıklanmıştır. bergman 2005 yılında time dergisi tarafından dünyanın yaşayan en büyük yönetmeni olarak nitelendirilmiştir. 9 defa en iyi yönetmen oscar’ına aday gösterilen bergman’ın eserleri, 1960, 1961 ve 1983 yıllarında en iyi yabancı film akademi ödülü’nün sahibi oldu.

    birçok filminde karakterleri, sanat çevreleri içine yerleştirmiştir. filmlerinde tavrını daima kadınlardan yana koyar. mizahi ve eğlenceli filmler de yapmıştır.

    papazlar, bir 'sorunsal' olarak dahil edilir filme. aşkımızın üstüne yağmur yağıyordu, yedinci mühür ve cehennemi karanlıkta müzik filmlerinde açıkça iticidirler. bir aşk dersi ile bir yaz gecesi gülümsemeleri'nde mizahi bir dille hicvedilirler.
  2. 1966 yapımı persona benim favori filmimdir. liv ullmann da ingmar bergman'ın favori oyuncusudur.
  3. ingmar bergman avrupa sinemasının yetişdirdiği en büyük yönetmenlerden birisidir. filmlerinde psikolojik öğelerden maksimum seviyede faydalanır. zaten filmleri tamamen insan psikolojisi ve hesaplaşmalar üzerine kuruludur. sinematik açıdan farklı teknikleri mümkün olduğu kadar kullanmaya çalışır. özellikle insan yüzlerini yakın çekimde sık sık izleyicinin karşısına çıkartır. oyuncuları bir filmde değilmiş de tiyatro oyununda oynuyor gibidir. mimik ve tiyatral yalınlık oyunculuklarının temelidir. özellikle persona filminin final sahnesi buna en güzel örnektir. kamera açısından kadınların yüzlerindeki gölgeye kadar sanki beyaz perdeye değil de kusursuz bir fotografa bakıyor gibisinizdir. kendi adıma asla izlemekten sıkılmayacağım.
  4. -bana göre- en iyi yönetmen
    sanırım en fazla filmini izlediğim senarist ve yönetmen
    beş defa evlilik yapmış yetinmemiş
    liv ullmann ve bibi andersson ile de aşk hayatı yaşayarak hayallerimi gerçekleştirmiş
    max von sydow favori oyuncusu olan
    isveççe yi kulaklarıma ilk sokan
    filmci

    en önemli filmleri

    1- hets - çılgınlık (sinemaya ilk adımını attığı, senaryosunu yazdığı alf sjöberg'in yönettiği film) 1944

    2- till gladje - neşeye doğru (-bana göre- ilk önemli filmi, ayrıca: maj-britt nilsson) 1950

    3- sommarlek - yaz oyunları (çok güzel fotoğrafların verildiği ve çok tatlı bir köpeği göreceğiniz film) 1951

    4- sommaren med monika - monika’yla bir yaz (sinema sanatında değişiklik yaratmış filmlerinden sadece biri) 1953

    5- gycklarnas afton - çıplak geceler (bergman sineması denilen filmlerin başlangıcı, ayrıca: ake grönberg) 1953

    6- kvinnodröm - kadın düşleri (kendi tarzını yansıtmıyor fakat iyi film, ayrıca: eva dahlbeck) 1955

    7- sommarnattens leende - bir yaz gecesi tebessümleri (akıl dolu bir komedi, keşke birkaç tane daha böyle film yapsaydı dediğim eseri) 1955

    8- det sjunde inseglet - yedinci mühür (bir film de görülebilecek en iyi satranç sahnesi -ikincisi 2001: a space odyssey, bence kubrick'e ilham kaynağı olmuştur-, ayrıca: bengt ekerot) 1957

    9- smultronstallet - yaban çilekleri (başrolde geleceğimi gördüğüm, ismi bana çileği çok seven bir kadını hatırlatan film, ayrıca: victor sjöström) 1957

    10- nara livet - yaşamın eşiğinde (persona nın ilk provası gibi, ayrıca: ingrid thulin ve barbro hiort af ornas) 1958

    11- ansiktet - sihirbaz (albert emanuel vogler isimli dehşet karizma! bir karakterin olduğu film: max von sydow) 1958

    12- jungfrukällan - genç kız pınarı (senaryosu başkasına ait olan -ulla isaksson bu kadın nara livet filminin de yazarı- en iyi ingmar bergman filmi, ayrıca: birgitta valberg) 1960

    13- sasom i en spegel - aynanın içinden (en karanlık işi, odanın içindeki sahneye ve kayık sahnesine bayıldığım film, ayrıca: lars passgard) oda üçlemesi birinci film 1961

    14- nattvardsgasterna - kış ışığı (din eleştirisi başyapıtı, oyunculuk anlamında oynanmış en iyi din adamı rolü: gunnar björnstrand) oda üçlemesi ikinci film 1963

    15- tystnaden - sessizlik (ismi ile cismi bir, çocuğun trenden dışarı baktığı sahnesi harika, persona nın ikinci ve son provası olan film ayrıca: gunnel lindblom) oda üçlemesi üçüncü film 1963

    16- persona - (-bana göre- ingmar bergman'ın en iyi, sinema sanatı'nın da en iyi ikinci filmi -birincisi 2001: a space odyssey-, ayrıca: bibi andersson) çözünen imgeler üçlemesi birinci film 1966

    17- vargtimmen - kurtların saati (david lynch'e ilham kaynağı olmuş, bergman'ın en iyi gerilim filmi, ayrıca: gertrud fridh ve naima wifstrand) çözünen imgeler üçlemesi ikinci film 1968

    18- skammen - utanç (yine ismi ile cismi bir, yapılmış en iyi savaş karşıtı filmlerden biri) çözünen imgeler üçlemesi üçüncü film 1968

    19- en passion - anna'nın tutkusu (diğerlerine göre çok iyi olmasa da es geçilmemeli) 1969

    20- viskningar och rop - çığlıklar ve fısıltılar (beyaz ve kırmızı, yaşam ve ölüm, bergman'ın en iyi korku filmi, tablo gibi çekilmiş sahneler -böyle çekilmiş bir diğer film barry lyndon stanley kubrick-, ayrıca: harriet andersson) 1972

    21- scener ur ett aktenskap - bir evlilikten manzaralar (mükemmel diyalogların olduğu, woody allen'a -annie hall- ve richard linklater'a -before serisi- ilham kaynağı olduğunu düşündüğüm film, ayrıca: erland josephson) 1973

    22- trollflöjten - sihirli flüt (mozart'ın die zauberflote operasını iyi bir şekilde kotardığı film, ayrıca: irma urrila ve birgit nordin) 1975

    23- ansikte mot ansikte - yüz yüze (çok iyi bir kadın oyuncu görülmesi için önerdiğim film: liv ullmann) 1976

    24- höstsonaten - güz sonatı (bana göre bergman'ın en iyi beş filminden biri, ayrıca: ingrid bergman) 1978

    25- aus dem leben der marionetten - kuklaların yaşamından (diğer filmlerinin arasında kaynayıp giden, bakılmasını önerdiğim film) 1980

    26- fanny och alexander - (sinema ya verdiği son eser bergman'ın, süresi 188 dk. olan bu filmin tv için 312 dk. olan sürümü de vardır, ayrıca: ewa fröling) 1982

    27- efter repetitionen - provadan sonra (tv için çektiği tiyatro gibi film, ayrıca: lena olin) 1984

    28- den goda viljan - iyi niyetler (bergman'ın kendisi doğana kadar anne ve babasının yaşadıklarını yazdığı bille august'un yönettiği 323 dk. süren film, ayrıca: pernilla august ve samuel fröler) 1991

    29- saraband - (scener ur ett aktenskap filminin devamı ve son filmi, ayrıca: julia dufvenius) 2003

    sinema sanatı'nda gelmiş ve de geçmiş en önemli

    sanatçı

    ikincisi için (bkz: #96821)
  5. filmlerinde ; psikoloji, felfese, ölümlülük veya ölüm korkusu, aşk, tanrısal sessizlik, insan ilişkilerinin zorlukları, dinsel kuşkunun ızdırabı, başarısız evlilikler, insanlar arasındaki iletişim kopukluğu, kötü yaşanmış hayatların sorgulanması konularını ustaca işlemiş, hayatımızda basit olarak gördüğümüz bu tür olayları sorgulama yolu ile kamera eşliğinde fazlaca detaylandırmıştır.

    kafasında oluşan soruları çözmek için film yapan adamdır , ve bu soruları film içinde kendi üslubuna göre çözer de , bir film seyredeni olarak bizler kendimize sorular sormaya başlarız bu kez , acaba deriz kendimize ?

    işte...ingmar bergman ve bergman sineması kısaca budur.
  6. bugün ölüm yıldönümüdür.