• youreads puanı (8.00)


  1. ''...her şeyin ardında hayat vardı ve iyilik dolu inanılmaz bir güç. korkmak için hiçbir neden olmadığına inanmamı istiyordu, hem de hiç. video, zavallı bir bahane biliyorum ama hatırlamama yardım ediyor, hatırlamaya ihtiyacım var. bazen öyle çok güzellik var ki dışarıda. dayanamayacağımı hissediyorum. kalbim içine kapanacak. ''
  2. '' çektiğim en güzel şeyi görmek ister misin ? ''

    sinema tarihinde böyle sahnelerden epeyce vardır. filmin içinde ama filmden ayrı bir şekilde de anlamlı ve güçlü sahneler. takriben 3 - 4 dakika sürerler ancak bu tür sahneler sinemanın gücüyle ağırlaştırılır, daha yoğun hale getirilir. çekim türleri, sesin kullanımı, ışık, oyunculuk … filmin bütünü içinde en çok hissettiğiniz şeyler olur ; yani sinema.
    amrican beauty filmi gerek çekimler olarak gerek senaryo olarak zaten kendini kanıtlamış bir film. filmde, karakterlerin hareketlerinde - yaptıkları, yapmadıkları - sebepsiz bir şey bulmanıza imkan yok. bir şeyler hep bir şeyleri doğurmakta. bu sahnede de jane'in kendisinden korktuğu fark eden ricky , jane'e çekmiş olduğu en güzel videoyu göstererek, bir nevi kendisinin nasıl biri olduğu sözsel söylemek yerine ona gösterme amacı güdüyor. sonuç olarak ricky'nin öncelikli derdi jane'in korkusundan kurtulması, ikincisi ise tüm dünya insanlarının da olduğu gibi anlaşılmak.
    jane'in cevabını duyamadan kendimizi videonun karşısında buluruz. kamera aşağıdadır. jane ve ricky'nin arkasından yukarı doğru bir açıdadır. karakterlerimizin sırtının arkasından - hafif fludurlar - videoyu onlarla beraber izlemekteyiz. video iki karakterin tam arasında ve yukarıdadır, yani video kamera açısıyla yüceltilmiş ve videonun konumuyla da iki karakteri bağlayacak olan şeyin video olduğu izlenimi ilk sahnede verilmiştir.
    rüzgarda yaprakların arasında sallanan, tabiri caizse dans eden bir poşet. sahneye eşlik eden hafif ritimli bir müzik. aynı açıda devam eden çekime ricky'nin sesi girer. video çektiği anı, nasıl rastladığını anlatmaktadır. kamera yavaşça videoya yakınlaşmaktadır. anlatı ile videonun içine iyice girmeye başlarız. filmin içinde bir film izliyormuşçasına kaybolduğumuz o anda ricky '' işte o an fark ettim '' dediği anda kamera ricky'e yakın çekim yapar ve sahne gerçek amacına hizmet etmeye başlar. ricky'nin gözündeki ışığı ve kendini açığa çıkardığını görürüz ve onu dinlemeye başlarız :
    ''...her şeyin ardında hayat vardı ve iyilik dolu inanılmaz bir güç. korkmak için hiçbir neden olmadığına inanmamı istiyordu, hem de hiç. video, zavallı bir bahane biliyorum ama hatırlamama yardım ediyor, hatırlamaya ihtiyacım var. bazen öyle çok güzellik var ki dışarıda. dayanamayacağımı hissediyorum. kalbim içine kapanacak. ''
    ricky videonun bahane olduğunu söylerken bu sefer jane'e yakın çekim yapılır.peki jane ricky'e inanmış mıdır yoksa hala ondan korkuyor mudur ? önce dikkatli bir şekilde dinlediğini, anlamaya çalıştığını görürüz. kendinden geçmiş olan ricky'e döner ve kamera rick'e yakın çekim yapar. ricky tüm içtenliği ile son sözlerini, kalbinin dayanamaycağını söyler. sonraki karede yan çekimde jane'in gözlerini ricky'nin eline çevirir ve kamerada aynı hızda eline geçer. kamerada kar akterlerimizin ellerinin birleştiğini görürüz. ricky'nin önce ellerine sonra jane'e bakışından böyle bir beklentisi olmadığını ve şok içinde olduğunu anlarız. ve son sahnede jane'in ricky'i küçük bir öpücük ile ödüllendirir, artık hayatın yanında iki kişidirler..
    ricky ortaya hayata karşı olan sevgisi, hayatın içinde bulduğu yoğunluktan ve fazlalıktan etkilendiğini ama bir yandan da korktuğunu ortaya koymuştur. bir insanın size güvenmesini istiyorsanız ona kendinizi açın. sevgi ve korku. evet, gerçek bir şeyler hissetmek ve yaşamak için savunmasız kalmamız gerekiyor. tüm benliğimiz gözlerimize dolmalı. gerçek bir bakış, kendini kaybediş. insan evvela tanımadığı şeyden korkar değil mi ? ricky jane için garip, güvenilmez bir kişilikken korkulan biriydi. peki o ne yaptı ? sadece kendini ortaya koydu. karşı tarafa anlatmak istedi ancak anlaşılmayı ya da beğenilmeyi beklediğini sanmıyorum. çünkü insan sevdiği kişiye güzel görünmek ister ve bu onun kendini yansıtmasını hatta kendini bulmasına engel teşkil edebilir. belenti bizi bizden uzaklaştırır. bu yüzden sahnenin samimiyeti ve güzelliği gerçeklik hissinin yoğunluğunda yatıyor. evet, bir filmdeki bir sahne olabilir, yapay bir şekilde çekilmiş olabilir ama hayatı gerçekten yaşadığını sanan bizlerden daha gerçek olmadığını kim iddia edebilir ki ??