• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (8.64)
prens - niccolo machiavelli
bir prensin cömertliğine mazhar olmak isteyenler, âdet olduğu üzere onların karşısına değerli şeylerle ya da onların hoşlarına gidecek hediyelerle çıkmışlardır. bu nedenle, atlar, zırhlar, altından kumaşlar, değerli taşlar ve prenslerin büyüklüğüne layık pahalı hediyeler sunarlar. ben de huzurlarınıza sadakatimi gösterecek bazı şeylerle çıkmak isterdim; ancak sahip olduğum şeyler arasında, büyük insanların eylemlerinin bilgisi, günümüz işlerinin deneyimlerinden ve eski çağ`a yönelik sürekli okumalarımdan edindiğim bilgilerden daha değerli bir şey bulamadım. dikkatli bir şekilde, sabırla düşünüp taşındığım, elediğim ve şimdi bu küçük kitap içerisinde topladığım bilgileri sizin büyüklüğünüze sunuyorum. sizin büyüklüğünüze layık bulmasam da, benim size sunabileceğim en iyi hediyenin, benim uzun yıllar süresince ve pek çok zahmet ve tehlikeler pahasına öğrendiklerimi ve bildiklerimi size çok kısa zamanda sağlayacak olması göz önüne alındığında kitabımı nezaketle kabul edeceğinizi umuyorum. (tanıtım bülteninden) (kitap bilgileri idefix'den alınmıştır.)
  1. makyavelist düşünceyi sergileyen kitap. rönesans'ın bu en büyük eserinde iktidar sahibinin amacına ulaşmak için etik kuralları ciddiye almaksızın her yolu deneyebileceği belirtilmektedir. bunun birçok örneği tarihte görülmüştür. kitabın ismi dilimize "prens"/"hükümdar" olarak çevrilmiştir.

    200 yıl sonra gerçekleşen fransız ihtilali'yle iktidarı ele geçiren jakobenler machiavelli'den esinlenerek feci katliamlara imza atmıştır. bu da "machiavelli kitapta bahsettiği kuramın destekçisi miydi?" sorusunu akıllara getirmiştir.
  2. ezberci sistem işte.
    sınavda sorusu gelirdi de, ''mutlak monarşici lan bu adam'' diyerek mutlak monarşinin ne olduğuna ilişkin kafamda yer etmiş tüm ezberleri, uzun cümlelerin içerisine yedirerek dökerdim kağıda. kalırdım haliyle, hoca haklıymış yani. beni üzen kalmam değil, karl marx kim sorusuna ''che guaveracı'' cevabını verene kızın geçmesidir ya neyse.
    ezberci sistem işte.

    kitap, elbetteki okuması keyifli bir kitap değil. nihayetinde bir inceleme ve bir ders kitabını okumaktan hallice bir his bu kitabı okumak. neyse ki incecik bir kitap. machiavelli(ah hatun milleti nelere kadirsin! nietzsche yetmezmiş gibi şu adamın adını hiçbir yere bakmadan yazmayı bile öğrendim sayende) dönemin şartlarını göz önüne alarak italya' nın kurtuluşu için güçlü bir siyasi otoritenin varlığını öngörüyor. bu siyasi otoritenin kurulabilmesi için de hükümdarda olması gereken özellikler kendince özetliyor işte bu kitapta. okuyup anlayacağına inansam bizim reis bu kitaptan öykünmüş derdim ama hiç sanmıyorum ki öyle bir şey olsun. gerçi danışmanı filan okuyup yol haritasını buna göre çizmiş olabilir.
    machiavelli diyor ki özetle; hükümdar acımasız olmalı, gerektiğinde zor kullanmaktan kaçınmamalı, etrafındaki insanların onu sevdiklerine güvenerek hareket etmemeli, etrafındaki insanlar üzerine korku duygusu yaratabilmeli. bir hükümdar gerektiğinde yalan söylemeli, yeter ki bunu ülke çıkar için yapmış olsun, hükümdar, ülkenin çıkarları için birilerini kullanmaktan kaçınmamalı vs vs. diyor. yalnız unutulmamalı ki tüm bunları ^mevcut durumdaki^ italya' nın kurtuluşu için söylüyor ve dahası burada bir ütopyadan bahsediyor. onun kafasındaki hükümdar zaten yaptığı her şeyi ülkenin çıkarlarını gözeterek yapıyor.
    yani adam öyle bir bunalmış ki italya' nın mevcut durumundan, bu adamlar ancak kötekten anlarlar, amaca giden her yol da mübahtır, şimdi seçime demokrasi filan dersek işler iyice sarpa sarar bu italya yok olur gider hal buyken gelsin biri de bizi kurtarsın diyor.
    örnek verelim; hitler stratejik hata yapmayıp biraz daha ağırdan alsaydı, tüm avrupa kıtasını almanların egemenliğine sokacaktı neredeyse. seçimle göreve geldi ama iktidarını machiavelli' nin önerdiği pek çok metotla güçlendirdi ve işe de yaradı. bu mantıkla bakıldığında machiavelli' nin aslında ne kadar doğru tespitler yaptığı, güçlü ve kalıcı bir liderlik için ne kadar doğru bir yol haritası çizdiği rahatlıkla anlaşılabilir.
  3. hüküm etme sanatının ince ince işlendiği, dönemin siyasi avrupasını yansıtan bir eser. yazarın ideal yönetici hayaliyle yansıttığı sözleri o dönemde çok tepki çekmiş ve yasaklanmıştır. machiavelli hedeflere giden yolun nasıl açılması gerektiğini detaylı bir şekilde anlatmıştır. siyaset ve uluslararası ilişkilere ilgi duyan arkadaşların okumasını tavsiye ederim.
    not: kitabın 15. yüzyılın sonlarında 16. yüzyılın başlarında geçtiğini unutmadan okunması daha etkili olacaktır.
  4. günümüz siyasetçileri için başucu kitabıdır. 'prens' olarak da karşınıza çıkabilir
  5. kitap italya'nın birleştirici gücü olarak cesare borgia' yı göstermektedir. lakin kendisi hastalık sonucu vefat ettikten sonra kitap i. giuliano de’ medici' ye hitaben yazılmıştır. giuliano tahta geçemeden suikast sonucu öldürülmüş ve daha sonra tahta kardeşi lorenzo (muhteşem) medici geçmiştir. lorenzo, machiavelli ' yi ciddiye almamıştır ve sürgüne yollamıştır. kısaca kitap machiavelli' yi o zaman pek başarıya götürmedi daha sonraları hatta çoğu avrupa ülkelerinde ahlaksızlığı savunduğu, mübah gösterdiği gerekçesiyle yasaklanmıştır. çağdaş toplumun oluşmasıyla kitabın basımı yeniden başlamıştır.
  6. diplomasinin içinde ömrünü geçirmiş birinin müstakbel krala hitaben yazdığı bir kitap. hükümdarlığın el kitabı, hatta cep kitabı gibi olmuş. dönemin siyasi çekişmeleri üzerinden örneklerle nasıl prens olunur, halk nasıl yönetilir, soylular, askerler nasıl idare edilir dersleri verilmiş.

    bana tuhaf gelen gerçekten de bunun olacağına inanması. yani bir kral adayı kitap okuyup onu uygulayıp başarıya ulaşacak düşüncesi. çünkü kitabın son kısmında artık tespit yapmayı bırakıp cesarr borgia'ya devletin başına geçmesini, halkı ve italya'yı kurtarmasını kucaklamasını açık açık belirtmiş. nerde görülmüş okumakla tavsiyeyle değişsin iktidar. ilginç geldi bana bu azmi. zaten pek dikkate de alınmamış, sonradan değerlendirme yapılmış başkaları tarafından. kralın kendi ordusu olmalı, halkı kendinden nefret ettirmemeli, her koşula hazırlıklı olmalı şeklinde kısaca özetlenebilir.
    abi
  7. hakim olan çoğunluk görüşünün aksine machiavelli'nin esasen bir hükümdara nasıl hükmetmesi gerektiğini öğütlemediğini, böyle yapıyormuş kisvesi altında hükümdarların halihazırda hükümdarlıklarını neye borçlu olduklarını ortaya döktüğünü savunan bir görüş de vardır ki ben de böyle düşünüyorum. bu bağlamda louis althusser'in "yazılar: iki filozof - machiavelli feuerbach" adlı kitabını şiddetle öneririm.
    pinot
  8. niccolo machievelli 1513 yılında yazdığı hükümdar kitabı, benzerlerinin(platon’un, aristoteles’in, cicero’nun, ibn haldun’un devlet ne olmalı nasıl olmalı temelli açıklamalarının) aksine ideal bir devlette ne olması gerektiği sorusunu değil, daha somut bir şekilde o devirdeki bir krallığın daha iyi hale gelmesi için ***ne yapılmalı*** sorusuna cevap verdiği için önemli bir yapıttır. kitap o dönemin floransa hükümdari lorenzo de medici’ye ithafen, güçlü bir “italya”nın nasıl kurulabileceğine dair tavsiyeler içerir.

    machievelli teorisinin 3 temel varsayımı vardır.

    insan kötü değildir,ancak kötülüğe meyillidir. “kötülük” de aslında zamana,mekana, olaya göre değişken bir kavramdır. yani bağlamsaldır.

    yönetme iddasındaki insah virtu sahibi olmalıdır. “virtu” erdem ve esnekliğe sahip olmaktır. aynı zamanda bu iddaadaki insan “fortuna” sahibi olmalıdır. yani talihin veya gelceğin farkında olmalıdır. siyaset virtu sahiplerinin fortuna’yı etkileme ve yanlarına çekme çabasıdır.

    üçüncüsü yöneticiler hakkındadır. yöneticiler, halkının kendisini takip etmesini sağlayabilmek ve insanları ikna edebilmek için bazı hayvansal özellikler göstermelidir. bunları tilki ve aslan özellikleri olarak belirlemiştir. tilki ile yönetilenlerin rızasını alma becerisini, aslan ile rızanın alınamadığını durumlarda zor kullanmayı açıklar. normalde bireysel ahlakın veya erdemin uygun gördüğü kararın aksine, gerekirse bazı şeyler feda edilerek kendisinin ve toplumun çıkarları doğrultusunda hikmet-i hükümet ile daha iyi olanda karar kılar.