• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (8.56)
Yazar orhan pamuk
sessiz ev - orhan pamuk
sessiz ev'de orhan pamuk, dağılmakta olan bir ailenin hikâyesi üzerinden cumhuriyet ve modernleşme tarihimizin barındırdığı gizli çatışmaları ve şiddeti araştırıyor. orhan pamuk, yayımlanışından otuz yıl sonra bu yeni baskıda romana bölüm başlıkları koydu ve anlatıdaki bazı tekrarları ayıklayarak kitabı yeni okurlar için daha okunaklı hale getirdi.biri tarihçi, biri devrimci, biri de zengin olmayı aklına koymuş üç torun istanbul yakınlarındaki cennethisar kasabasındaki evinde babaannelerini ziyaret ederler. dedelerinin yetmiş yıl önce siyasi sürgün olarak kasabaya geldiğinde yaptırdığı bu evde bir hafta kalırlar. bu sürede, babaannelerinin doksan yıllık anılarla yüklü geçmişi ağır ağır aralanırken, dedenin doğu ile batı arasındaki uçurumu bir çırpıda kapatacağını sandığı büyük bir ansiklopediyi yazışı hatırlanır. evde sessiz gözlemleriyle kuşaklar arasında köprü kuran tanıklar, bahçe duvarlarının ötesinde ise aile ile ilgilenen tutkulu gençlerin hareketleri vardır. orhan pamuk'un ikinci romanı olan sessiz ev, yayımlandığında büyük heyecanla karşılanmış, pek çok dile çevrilmiş ve ödüller almıştı."pamuk'un gençlik dönemi şaheseri..." -new york review of books-"önemli sorular soran değişik bir kitap - hem klasik hem modern. çehov'un vişne bahçesi'ni hatırlatıyor." -le monde-"orhan pamuk, gerçek bir romanın işareti olan dilsel bir yoğunlukla, değişik açılar ve perspektiflerden bir olaylar dizisi kuruyor: renkler, topografya, imgeler, zengin ayrıntılar..."-abidin dino, le monde diplomatique-(tanıtım bülteninden) (kitap bilgileri idefix'den alınmıştır.)
  1. orhan pamuk'un ikinci romanı.

    ilk romani cevdet bey ve ogullari klasik bir romandı. tıpkı thomas mann'ın buddenbrook ailesi gibi bir çağ romanıydı. sessiz ev ise orhan pamuk'un modern romana geçiş yaptığı romanların başlangıcı sayılır. aslında olay örgüsü yine klasiktir. ama anlatım tarzı romanı "modern" olarak adlandırmamızı gerektiriyor. zira, özellikle romandaki anlatıcı pozisyonu oldukça önemlidir. yazar, olayları 5 farklı karakterin ağzından anlatıyor. dahası, orhan pamuk romanın önemli karakterlerinden faruk darwinoglu'yu bir soraki romanı beyaz kale'de yeniden okurun karşısına çıkararak romandan romana göndermeler yapıyor. bu da metinlerarasılık açısından romanı zenginleştiren bir başka unsur.

    kanımca orhan pamukun nobel öncesi romanları içerisindeki en zayıf halkadır. yine de avrupada ve türkiyede önemli ödüller kazanmıştır. yani roman zayıf değil ama orhan pamuk külliyatının öne çıkan yapıtlarından biri de değil.
  2. olayların beş farklı gözden anlatıldığı , ciddi sorular sorduran bir orhan pamuk romanı. kanımca, olayların beş farklı gözden anlatılması, her bir karakteri bir başkasının gözünden göstermek ve böylece bir karakterin beş farklı kişilik tahlilini okura sunmak ciddi bir maharet gerektiriyor ki orhan pamuk da bu işin içinden gayet ustaca çıkmayı başarmış.
    konusu için modernleşmenin getirdiği fikirlerin kalabalık bir ailenin bireylerinin zihinlerinde yaptığı değişikliklerin bireylerin birbirlerinden farklı dünyalarda yaşamalarına ve böylelikle dağılmalarına sebep oluşu denebilir. diğer romanlarında olduğu gibi bu romanında da olayları birbirine gayet temiz bir şekilde bağlamayı başarmıştır yazarımız. sonu biraz sıradan gelmişti yalnızca.
  3. bölümlerde karakterlerin ağzıyla anlatım yapıldığı için karakterlerin kişilik özellikleri ile iç dünyalarına daha fazla vakıf olabiliyorsunuz. kanımca kapitalist kaygılar gütmeden önce en üretken döneminde yazdığı en iyi eseridir.