1. minimum bütçe ile çekilen filmlerdir. az buçuk tiyatro havası da hissedilir. filmin senaryo kurgusu da önem sırasının başında gelir. diyalog ağırlıklıdır. kısıtlı mekanda çatışma atmosferi yaratmak ustalık ister. ilk aklıma gelenler ise;

    12 angry men
    rope
    dog day afternoon
    chinese coffee
    rear window

    sidney lumet'in 12 angry men'i izlenmesi gereken tek mekan filmlerin başında gelir. film bitene kadar soluksuz kendinizi hikayenin içerisinde bulursunuz. 12 jüri jüri üyesi arasındaki gerilimi, çatışmayı sonuna kadar hissedersiniz.

    alfred hitchcock'un 1948 yapımı, renkli filmi rope, tek mekan filmlerin iyi bir örneğidir. iki üniversite öğrencisi kaldıkları evde bir arkadaşlarını boğarak evin salonundaki sandığa saklar ve bir davet verilir. ölen arkadaşlarının ailesi de verilen partide o evdedir. filmin kesimsiz olduğu rivayet edilir lakin kesimsiz bir film değildir. filmin güzel bir okuması şu linkten görülebilir.

    yine sidney lumet yapımı dog day afternoon, al pacino ve john cazale'nin başrolde olduğu filmde bir banka soygunu yapılır. planladıkları gibi bankayı zamanında terk-edemeyişlerinin ardından olay medyatik bir hal alır. yaz aylarını anlatan film kış ayında çekilmiş. sokak sahnelerinde ağızdan çıkan buharı önlemek için buz takviyesi yapılmış.

    yönetmenliğini ve oyunculuğunu al pacino'nun yaptığı chinese coffee filmi ise yanılmıyorsam bir tiyatro oyunun uyarlamasıdır. yaklaşık 100 dakikalık filmde yalnızca bir kaç flashback ile iç mekandan dışarı çıkarız. edebiyat ve aşk konularında iki adamın çene çalışını izleriz. izleyici açısından biraz sıkıcı olduğunu söyleyebilirim.

    yine alfred hitchcock'un kült filmi rear window, james stewart'ın canlandırdığı foto muhabiri jeff, geçirdiği kaza sonucunda eve mahkum olup, yegane aktivitesi penceresinden komşularını dikizlemek'tir. yönetmenin giriş sahnesi ustacadır. kelimelere dökmeden jeff'in nasıl bu hale geldiğini, görüntülerle eşsiz bir biçimde izleyiciye gösterir. (anlatma göster prensibi) gerilimin dozu harikadır. filmin sonlarında üzerimdeki sweatshirt ün yenlerini kemirirken buldum kendimi.

    bu filmlerin dışında iyi veya kötü olmak üzere bir çok örneği bulunur. film çekmek isteyenlere şevktir. kolay görünür ama kayda değer bir film ortaya koymak bir o kadar zordur.
  2. (bkz: locke) film bildigin sadece araba icinde geciyor. eleman gidiyor yolda, bizde hikayenin icinde.
  3. bunlardan en sıradışı olanlarından bir tanesi de tommy lee jones ve samel l jackson'ın oynadığı bir apartman dairesinde karşılıklı olarak münazara eşliğinde geçen iki insanın birbirinin inanç ve yaşam tarzlarını sorguladığı, uzun metrajlı bir filmde görülebilecek en zengin dialoglara sahip the sunset limited'dır. yönetmen koltuğunda yine tommy lee jones iyi bir iş çıkarmış. iyi bir film için bazen inanılmaz bütçeler, görsel efektler, yeşil ekranlar, devasa şeyler mekanlar, figüranlar, gerekmediğini kanıtlayan bir yapım.
  4. rihan
  5. reservoir dogs
    the sunset limited.
  6. the man from earth
    tape
    dede