1. michelangelo'nun 4.5 yılda tamamladığı 9 freskten biridir.

    sistine şapelinin tavanında bulunur.
    michelangelo'nun asla tamamlayamayacağı düşünülmüştür. fakat hırsı her zamanki gibi galip gelmiştir. karakter analizini davut heykelinin hikayesinden de yapabilirsiniz.

    freskin sağında "tanrı", solunda ise "adem" yer alır. tanrının vucut yapısı ademe göre daha kaslı, daha güçlüdür. sakalları vardır; bu da onun tecrübesinin ve bilgeliğinin göstergesidir. vucudu örtülüdür, adem'inki ise tamamen açıktır.

    bunlar genel bilgiler. fakat önemli olan, tanrı figürünün yer aldığı kırmızı yuvarlağımsı yapı aslında insan beynidir. michelangelo'nun gençlik yıllarında çalıştığı kilisiden kadavralar çalıp, parçalayıp incelediği söylenir. dolayısıyla anatomiye hakimdir. bir şapelin tavanında insan beyninin içine tanrı yerleştirerek gösterdiği cesaret ilginç. aynı zamanda beynin içinde yeşil bir eşarp da vardır ki bunun da doğayı simgelediği söylenir.
    konuyla ilgili iki genel yargı var. bir tanesi, michelangelo'nun bu fresk yardımıyla, insanoğluyla alay ettiği, tanrının sadece beyinde yaratıldığı, ne kadar inanmak isterseniz o kadar var olduğudur. eğer bu doğruysa michelangelo dünyayı güzel kandırmıştır.
    diğeriyse tanrının en bilgili olduğu, bütün yaratıcılığın zekanın hafızanın kararların ona ait olduğudur. kısaca "kader" de diyebiliriz.
    sanatta kesin yargılardan bahsedemeyeceğimizi bildiğimize göre, fresk diğer görüşlere de açıktır elbette. çıkarılan sonuç her ne olursa olsun sanat eseri denildiğinde, akla gelen en etkileyici parçadır.
  2. (bkz: creazione di adamo)
    bu resimde "the god" beyin kesiti çizilen yerde duruyor. bu resimde michelengelo mid-saggital section of brain çizmiş. yani siz nasıl diyor, beynin medial (iç,vücudun ortasına yakın) sagittal kesitini çizmiş. önce bu kesite bir bakalım.

    http://emp.byui.edu/davisr/202/midsag.jpg

    şimdi de resme şu açıdan bakalım:

    http://3.bp.blogspot.com/-62hH8pWZ4Tg/TwuLmR0jlMI/AAAAAAAAAVo/d7JfSs4ld4Y/s640/paluzzisistine.jpg

    orijinal resimde pituitary gland(hipofiz bezi), optic chiasm, basilar artery, çok net şekillerde çizilmiş. michelengelo neler yapmış hayran kalmamak elde değil açıkçası.

    bu resim der ki tanrı insana zeka (idrak kabiliyeti) verdi ve böylece insanoğlu bu zekayı kullanabilme ve en iyisini planlama yeteneği kazandı.( michelangelo portrays that what god is giving to adam is the intellect, and thus man is able to "plan the best and highest" and to "try all things received.")
    bir diğer yorum ise tanrı kavramının bizim beynimizde olduğudur.

    hipofiz bezinin özellikle bir ayak uzantısıyla da olsa çizilmesi ve tanrı'nın hipotalamusa yakın konumu da insanı düşündürüyor. hipotalamus vücutta homeostasisi düzenleyen, hormonal kontrolü sağlayan yapı. eski zamanlarda yaşamış birisinin beyni bu kadar güzel resmedebilmesi hayranlık uyandırıcı.

    bu da bonus olsun: http://3.bp.blogspot.com/_rtOXMZlMTkg/Sy_lRiRbSJI/AAAAAAAACYA/Deaxqv1HMRM/s640/4189882152_6b21331a19_b.jpg

    kaynak: http://www.wellcorps.com/Explaining-The-Hidden-Meaning-Of-Michelangelos-Creation-of-Adam.html
  3. http://i.hizliresim.com/4LNbGG.jpg

    sistine kilisesinin tavanını süsleyen onlarca mükemmel resimden sadece biridir. michelangelo bu tavanın tamamını 4 sene iskele üzerinde yaşayarak resmetmiştir.
  4. abi
  5. çeşitli manüplasyonlarla hakkında en çok ironi yapılan resimlerden biridir
  6. çok güzel resmedilmiş, dünyanın en bilindik fresklerinden^:kireç suyunda eritilmiş madeni boyalarla, yeni sıvanmış olan ıslak bir duvar yüzeyine resim yapma tekniği.^ birisidir.

    bu eseri bu kadar güzel kılan nedenler ise; figürlerin gerçekçiliği ve michelangelo'nun adem'in yaratılışını tasvir edişi...

    michelangelo; tanrı'nın kendisinin bir yansıması olarak yarattığı adem'i resmederken, insanoğlunun benzeri bir tanrı modeli oluşturulmuş olması önemli bir ayrıntı...

    beyaz olan saç ve sakalıyla tanrının bilgeliğini tasvir etmiş; giyinikliği ve etrafındaki melekler birlikteliği ile insanoğlundan görünüm olarak ayırmıştır. tanrı'nın gök yüzünden uçarken resmedilmesi ilahi gücüne vurgudur aynı zamanda...

    kendisi kadar güçlü kas yapısı olan adem'in daha güçsüz, daha bitkin haliyse henüz "can" verilmediğini sembolize eder bu durumda...

    hemen fark edilen bir diğer ayrıntı ise tanrının sol kolunun altındaki figürdür. daha narin ve belirgin bakışlarıyla dikkat çeken ve hatta neredeyse klasik melek görünümünden ziyade, bir kadın gibi resmedilen bu figürün; beden olarak henüz yaratılmamış havva olabileceği şeklinde yorumlamalar da yapılmasına neden olmuştur...