1. (aka: ff xiv arr) final fantasy xiv oynunun başarısız çıkışından sonra küllerinden doğmuş mmo. ilk versiyonu bilmediğimden hakkında bir şey yazamacağım. okuduklarımdan biliyorum sadece. fakat hem oyuncular hem de şirket tarafından beğenilmeyip kaldırılmış ve a realm reborn diye yeniden çıkmış diye biliyorum. oyun pay to play olup aylık ödemesi 12 avro.

    oyunun hikayesi çok ayrıntılı, çok özenli, sürükleyici ve şaşırtıcı. çoğunlukla sonuçları tahmin edemiyorum. garip bir şekilde kullanılan ingilizce çoğunlukla antik, arkaik denilen türden, ömürleri tükenmiş kelime ve ifadelerle dolu. bir dakikalık bir konuşmada ilk defa karşılaştığım en az 20 tane kelime çıkıyor karşıma. hele sonlara doğru hikayeye dahil olan bir ejderha ingilizce konuşmuyor sanki. o kadar yani. 8 kelimelik bir cümlede insan tek kelime anlamaz mı! ingilizce seviyem advanced diyebilirim herhalde. hikaye hakkında kötü denebilecek hiç bir şey yok. mmo değil de rpg seviyorsanız ve oynayacak oyun arıyorsanız, alın bu oyunu oynayın. hikayeyi bitirin kapatın (kapatabilirseniz). o kadar güzel bir hikaye. -sallıyorum- 100 saatlik bir oyun deneyimi yaşayacaksınız.

    ff xiv arr, her şeyiyle klasik bir mmorpg. tank, healer ve dps sınıfları mevcut. zindan savaşları da haliyle bu sistem üzerine kurulu ve dövüş mekanikleri her üç sınıfa da kayırmadan epey iş yüklüyor. tanklar neredeyse aoe (area of effect, alan saldırıları) yapamıyor gibi bir şey. özellikle grup mobları tutmak epey zor. healerlar da gene aynı, bir skille günü kurtarmaları söz konusu değil. onların da gene alan heal skilleri çok etkili değil. aynı şey dpsler için de geçerli. tüm mobları topla, yağdır üzerine ateşi, 10 dk'da zindan temizle bu oyunda hayal gibi bir şey. güncellemelerle, armor ve silah güçlendirmeleri ile ilk içeriklerde kısmen bu durum geçerli olsa da gene de "fast run" denen şey yok. kestirme yok, bug hiç yok. geçen level 47 bir zindanın ne kadar zor olduğunu tekrar hatırladım. oyunda level üst sınırı 50.

    sınıf sistemi de bir hayli ilgilnç. yeni bir sınıfta karakter sahibi olmak istiyorsanız yeni bir karakter açmak zorunda değilsiniz. sizin leveliniz hep level 1. hangi mesleğe girmek isityorsanız, o sınıfın guildine gidip dahil oluyorsunuz. sonra da o sınıfta level atlıyorsunuz. başka bir şey denemek istiyorsanız gene ilgilendiğiniz guilde gidip level 1'den başlıyorsunuz. böylece epey uzun ve ayrıntılı ana hikayeyi tekrar tekrar oynamak zorunda kalmıyorsunuz. bunun yanında level 50'ye ulaştığınızda diğer iki sınıftan toplam 5 tane cross-skill alabiliyorsunuz. hani bir yerde biraz da mecbur kalıyorsunuz dediğim sistemin içinde olmaya çünkü bu skiller de epey önemli. discipline of war, discipline of magic gibi savaş ana sınıflarının yanında discipline of hand ve discipline of land gibi crafting ve gathering sınıfları da var. taş/maden toplamayabilmeniz için madenci olmanız, ağaç toplamak için oduncu ve onu işlemek için marangoz olmanız gerekiyor. 9 tane de böyle sınıf var. savaş ve craft sınıfları dahil toplam 18 sınıf olması lazım. bazı manyaklar bunların hepsiniz 50 yapmıştı. şimdi de hepsini 60 yapmaları gerekiyor. kolay gelsin diyelim onlara.

    housing de var oyunda. kişisel veya guild (free company diye geçiyor oyuna) evleri alabiliyor, mobilyaları marangoz olarak kendiniz yapabiliyor veya -bittabii- satın alabiliyorsunuz. gözlemlediğim kadarıyla bu da epey ayrıntılı hazırlanmış.

    dövüş sistemleri çok güzel hazırlanmış. ilk başlarda ekranın kalabalıklığından epey şikayet ediyordum. 33 tane skill kutusunu da doldurmak zorunda kalıyorum. mmo mouse kullandığım için düğmelere pek tıklamıyorum ama gw2'de hepi topu 10 tane skill ile bir şeylerin yapılabildiğini gördükten sonra bu sistemi ilk yadırgadıysam da alıştım. zira burada dövüşler çok sistematik ve zor. üst level savaşlar için mükemmel bir takım çalışmasına ihtiyaç duyuyorsunuz. tek hata wipe anlamına geliyor. guild olarak primallerden birini üçüncü günde ancak kesebildiğimizi hatırlıyorum. high-end raid kısmı çok güzel hazırlanmış. hikayesi de gene çok güzel ilerliyor. toplam 13 tane olmak üzere coil denen raid alanı mevcut. 8 kişilik takımlarla (2 tank, 2 healer, 4 dps) giriliyor ve gene çok sistemik ve zorlu savaşlar. ben 13 raid'ten sadece 5'ini yapabildim. 6. raidi herhalde 100 defa denedim ama puglarla bir yere kadar. konuşup anlaşamdıktan sonra yapılamıyor bir türlü. guild ve ts şart gibi.

    bugsuz bir dünya. evet. inanması güç ve fakat gerçek. hatalar veya sorunlar elbette oluyor ama ben sisteme bu kadar hakim, hataların bu kadar çabuk giderildiği ve serverlardan kaynaklanan herhangi bir sorunla karşılaşmadığım hiçbir oyun görmedim. şimdiye kadar hiç kuyrukta beklemedim. 1 kere güncelleme ertesinde girdim, 10 saniye sonra girdim. yeni eklenti ile ilk hafta beklemeye başladık ama onda da bekleme süresini 1 dakikayı hiç bulmadı. oyunun en kalabalık serverineyim. serverlar amerikada olmasına rağmen lag yaşamıyorum veya lag'dan dolayı bir dövüşte başarısız olduğum olmadı.

    oyunu pc'de oynayacaklara steam versiyonunu almalarını tavsiye ediyorum. enpara ile beraber aylık ödemeleri de enpara ile yapınca 20 lira gibi aylık bir ücret ödüyor olacaksınız. satın alırken de indirimli alacaksınız elbette.

    oyunun ilk eklentisi final fantasy xiv heavensword online.