yort savul - ece ayhan - youreads

  1. arif çağlar için

    1. atlasları getirin! tarih atlaslarını!
    en geniş zamanlı bir şiir yazacağız

    2. harbi karşılık verecek ama herkes
    göğünde kuş uçurtmayan şu üç soruya:

    3. bir, yeryüzünde nasıl dağılmıştır
    tarihi düzünden okumaya ayaklanan çocuklar?

    4. iki, daha yavuz bir belge var mıdır ha
    gerçeği ararken parçalanmayı göze almış yüzlerden?

    5. üç, boğaziçi bir istanbul ırmağıdır
    nice akar huruc alessultanlarda bayraksız davulsuz?

    6. nerede kalmıştık? tarihe ağarken üç ağır yıldız
    sürünerek geçiyor bir hükümet kuşu kanatları yoluk

    7. çocuklar! ile bile muhbirler! ve bütün ahali!
    hep birlikte, üç kez, bağırarak, yazınız

    8. kurşunkalemle de olabilir
    yort savul!
  2. "kul pâdişâhsuz olmaz pâdişâh kulsuz degül
    pâdişâhı kim bileydi kul itmese yort savul"

    diyerek yunus emre'nin yort savul ile "çekilin, padişah geliyor, açılın" dediği çıkıyor. yani kulun, padişahı yarattığı bir nida olarak vardır yort savul.

    anımsayış olarak rastladığım bir şey daha;

    "insanların hukukunda baba oğulu red edebiliyorsa, oğul da babayı red edecektir. hem emlak sahibi aportlar, hem tımar sahibi kıtmirler, gidip uzak çevrelerini dolaşırlarsa, halkın, oğulların babalarını kendi elleriyle yıkayıp gömdüklerini göreceklerdir." (ece ayhan)

    "şakirtlerden (öğrencilerden) biri isa'ya dedi: ya rab, bana izin ver, önce gideyim ve babamı gömeyim. fakat isa ona dedi: benim ardımca gel. ölüleri bırak kendi ölülerini gömsünler."

    matta, 8 : 21-22

    kul oldukça padişah vardır. bir adım daha gideyim. padişah yoktur. yort savul vardır.

    "ister hacivat’ın, ister karagöz’ün olsun, ölü bir altyapıya dayandığı için, birbirinin tersi olmaktan öte, bir anlamı, karşıtların çatışması olmayan bu düşünceler, topraklarda, halkın arasında, bir halife, bir oğul bırakmayacaktır, bırakmıyor." (ece ayhan)

    yort savul gün gelecek kendi oğulları tarafından bile gömülmeyecektir.

    hamiş: yazılanlar bir esrime halinin ürünleridir. uygarlığın bir tanımı olarak istihdamı belleyen garp medeniyetine ve şark'ın efendi ile 'daha efendi' muhafazakârlığına atıf yapılmamıştır.