-
ne zaman böyle listeler görsem, ne kadar az film izlediğim, ne kadar az okuduğumu düşünürüm. mesela iran filmlerini pek keşfedemediğimi, hint usta satjajit ray filmlerine neredeyse hiç girmediğimi, kurosowa haricinde pek japon filmi bilmediğimi hatırlarım. netice olarak biraz daha batı damak tadına yakın bir zevke sahip olmuşum sanırım.
filmin hatıralarda unutulmayacak izler bırakması ancak filmi izleyen kişinin ruh halinin filmle çakışması mümkün oluyor. bir film ancak böylece iyi film kategorisine girebilir. dolayısıyla bazı filmler var ki onlara tekrar dokunmamak gerek, kafanın mahzeninde nadide bir köşede bekletmek gerek. tekrar tekrar izleyerek izleri lakçkalaştırmamak gerek.
bisiklet hırsızları - de sica
bana alfredo garcia'nın kafasını getirin - peckinpah
bereketli topraklar üzerinde - erden kıral
dial m for murder - hitchcock
underground - kusturica
andrey rublev - tarkovsy
400 darbe - truffaut
apocalypse now - copolla
brewster mccloud - altman
piyano piyano bacaksız - tunç başaran
nazarin - bunuel -
uçurtmayı vurmasınlar- tunç başaran
deli deli kulakları küpeli- kartal tibet
noviembre- achero mañas
schlinder'in listesi- steven spielberg
the pianist- roman polanski
the boy in the striped pyjamas- mark herman
full metal jacket- stanley kubrick
gadjo dilo- tony gatlif
into the wild- sean penn
hotel rwanda- terry george
snowpiercer- bong joon-ho
dreamers- bernardo bertolucci
taare zameen par - aamir khan
kendimi tutamadım listemde 13 film var. -
the hours
usual suspects
wuthering heights
taare zameen par
godfather (1-2)
oldboy
the others
rosemary's baby
the reader -
bir anket dolduracaksam o da bu olsun istedim. bu benim için en iyi 10 film listesi değil de en çok sevdiğim 10 film listesi oldu.
1) dekalog / krzysztof kieslowski
2) der siebente kontinent / michael haneke
3) den brysomme mannen / jens lien
4) harold and maude / hal ashby
5) anayurt oteli / ömer kavur
6) novecento / bernardo bertolucci
7) le charme discret de la bourgeoisie / luis bunuel
8) week end / jean-luc godard
9) jules et jim / françois truffaut
10) khane-ye doust kodjast? / abbas kiarostami -
spring, summer, fall, winter... and spring - kim ki-duk
the sacrifice - andrei tarkovsky
eternity and a day - theo angelopoulos
children of heaven - majid majidi
matrubhoomi - manish jha
rashomon - akira kurosawa
arkadaş - yılmaz güney
biutiful - alejandro gonzález iñárritu
the fall - tarsem singh
uzak - nuri bilge ceylan
edit:
bonus: kader - zeki demirkubuz -
neye göre en iyiler seçiliyor diye biraz düşündüm, kendimce en çok etkilenme oranıma göre bir sıralama hazırladım. izlediğim dönemdeki ruh halim, kendime göre eğlence anlayışım, ufkumu açma oranı vs her şey dahil edildiğinde en beğendiğim, etkilendiğim filmler listesi böyle oluştu. klişe team'e başvurumu yaptım.
(bkz: the matrix - andy wachowski ve lana wachowski)
(bkz: x-men origins; wolverine - gavin hood)
(bkz: lucky number slevin - paul mcguigan)
(bkz: apocalypto - mel gibson)
(bkz: scarface - brian de palma)
(bkz: hannibal rising - peter webber)
(bkz: kader - zeki demirkubuz)
(bkz: interstellar - christopher nolan)
(bkz: bir zamanlar anadolu'da - nuri bilge ceylan)
(bkz: wall·e - andrew stanton) -
seventh seal
persona
the lobster
dog tooth
king of comedy
le herisson
the return( vozvrashchenie)
the apartment
y tu mama tambien
valerie and her weeks of wonders -
dom za vesanje
tabutta rövaşata
gemide
duke of burgundy
la migliore offerta
kış uykusu
black swan
whiplash
karpuz kabuğundan gemiler yapmak
masumiyet -
sayı sınırlaması sebebi ile listeye ekleyemediğim tüm sevdiğim filmlerden şimdiden özür diliyorum, şöyle;
1. dom sa vesanje - emir kusturica (1988)
2. solaris - andrey tarkovski (1972)
3. persona - ingmar bergman (1966)
4. dekalog - krzysztof kieslowski (1989 - 1990)
5. bir zamanlar anadolu'da - nuri bilge ceylan (2011)
6. arizona dream - emir kusturica (1993)
7. citizen kane - orson welles (1941)
8. la double vie de veronique - krzysztof kieslowski (1991)
9. yeraltı - zeki demirkubuz (2012)
10. east of eden - elia kazan (1955)
p.s. +1 olarak stanley kubrick'in dr. strangelove'ı -
liste uzun aslında, ayrıca en iyi der miyim bilmiyorum ama en sevdiklerimden diyebilirim;
el abrazo de la serpiente - ciro guerra
stalker - andrei tarkovsky
zerkalo - andrei tarkovsky
zorba the greek - mihalis kakoyannis
jeder für sich und gott gegen alle - werner herzog
bir zamanlar anadolu'da - nuri bilge ceylan
mia aioniotita kai mia mera - theodoros angelopoulos
bad ma ra khahad bord - abbas kiarostami
el-haimoune - nacer khemir
rashomon - akira kurosawa
ek:
you were never really here
shichinin no samurai - akira kurosawa
the lord of the rings (hepsi, ama en çok ilk ikisi)
matrix 1-2
solaris
yol, duvar, belanın yedi türlüsü, canlı hedef, katırcılar, umutsuzlar, sürü, bahoz
love and death
il buono il brutto il cattivo, giu la testa, nazarin
seventh seal
nîveheyv
kara tahta
baran - majid majidi
memorias del subdesarollo
pi
gandahar, akira, heavy metal, ghost in the shell
before the rain
vavien, sevmek zamanı, kuyu, gemide, a ay, kış uykusu
city of god
white god
beasts of no nation
paths of glory
mandalinalar
neredesin süpermen
le samouraï
kirazın tadı
kwaidan
arrival, annihilation
alphaville
following
liste böyle uzar gider...