• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (7.17)
ay ve şenlik ateşleri - cesare pavese
yaşamını bir otel odasında kendi elleriyle noktalayan, çağdaş italyan edebiyatının büyük ustası cesare pavese (1908-1950) 1949 yılının eylül-kasım ayları arasında yazdığı son romanı "ay ve şenlik ateşleri"nde, kalemiyle yarattığı dünyanın bireşimini yapıyor sanki. kendi geçmişiyle ve okurlarıyla hesaplaşıyor. amerika'da para-pul sahibi olduktan sonra, ikinci dünya savaşının hemen ertesinde doğduğu köye dönen anguilla, eski arkadaşı nuto ile yaptığı konuşmalar aracılığıyla çocukluğunun günlerine, kişilerine döner ve direnişçilere ihanet ettiği için öldürülen genç bir kızın ölüsünün yakıldığı ateş, aynı zamanda geçmişin de küllerini savuran bir şenlik ateşine dönüşür. kişisel anılarla bezeli geçmişi dengeleyen şimdiki zaman da, aynı oranda çetindir ve simgesini ailesini öldürdükten sonra evini tutuşturarak bir başka şenlik ateşi yakan köylü valino'da bulur...

(kitap bilgisi idefix'ten alınmıştır.)
  1. bu kitabı geçen yıllarda öğrencilere okuturdum. o zamanlar her bölümde anlatılanların, dikkat edilmesi gerekenlerin bir listesini yapmıştım. buraya da ekleyeyim.

    1. bölüm:
    • yazarın çocukluğunun geçtiği yerlere dönüşü
    • anlatılan dönemde italya’daki sosyal durum
    • “aile” kavramının sorgulanışı
    • anlatıcının “mekân” algısı ve “aidiyet” duygusu

    2. bölüm:
    • anlatıcı köye döndüğünde kimsenin onu tanımaması
    • meryem ana yortusu kutlamaları (“şenlik” imgeleri)
    • “nuto’nun evi” aracılığıyla anlatıcının mekân ve aile algısının anlatılması
    • “adsızlık” imgesi: köksüzlük
    • sosyal durum: “piçlik” kavramı ve savaşın etkileri

    3. bölüm:
    • anlatıcının amerika’da nuto’nun haberini aldığı zamana geri dönüş
    • anlatıcının amerika’ya ait olmadığı duygusu
    • anlatıcının kadınlara bakış açısı
    • “şenlik” ve “ölüm” imgeleri

    4. bölüm:
    • anlatıcının amerika’ya gitme nedeni
    • “otomobil”in “öküz”ü ezmesi imgesi
    • nuto’nun kader inancı
    • nuto’nun ve anlatıcının şenliklere bakış açısı
    • savaş sırasındaki sosyal durum: direnişçiler
    • anlatıcının nuto’ya bakış açısı (s.26)

    5. bölüm:
    • anlatıcının, gençliğinde yaşadığı yerin doğası ile özdeşleşmesi
    • “valino” aracılığı ile anlatıcının “birey” ve “aile” algısının anlatılması (s.28)
    • anlatıcının kendini hasta ve topal cinto ile özdeşleştirmesi

    6. bölüm:
    • anlatıcının, valino’nun evine gidip iki kadın ve cinto ile karşılaşması
    • cinto’nun sakatlık nedeni: ekonomik ve sosyal durum hakkındaki çıkarımlar
    • anlatıcı ile cinto’nun konuşmaları
    • “değişim” imgesi
    • cinto’nun bir alman’ın cesedinin bir yıl önce kıyıya vurduğunu anlatması

    7. bölüm:
    • cinto’nun “göz yumma” imgesi: değişimden korkma
    • sosyal durumla ilgili çıkarımlar: savaş nedeniyle bölgede insan kalmaması
    • ormanda ölen direnişçilere valino’nun bakış açısı
    • cinto ile kumar konusunda konuşurlarken anlatıcının “piçlik” ve “aile” kavramları hakkındaki düşüncelerinin aktarılması

    8. bölüm:
    • nuto ile anlatıcının yaşamlarının karşılaştırılması
    • nuto’nun dünya düzeni ile ilgili görüşleri
    • anlatıcının sürdürdüğü burjuva yaşamı
    • anlatıcının cavaliere ile ilk görüşmesi; köylülerin cavaliere ile alay etmeleri (sınıf farklılığı)
    • cavaliere ile konuşma sırasında anlatıcının bir ailesinin olmadığının vurgulanması (köksüzlük)
    • “boşluk” imgesi (s.44)

    9. bölüm:
    • anlatıcının cavaliere’nin evinden ayrılıp cinto ile konuşması ve cinto’da farkındalık yaratmayı amaçlaması; nuto’nun anlatıcının bu davranışını desteklememesi
    • nuto ile anlatıcının “ay” ve “şenlik ateşleri” üzerine konuşması: batıl inançlar
    • irene ve silvia’dan bahsedilince nuto’nun lafı değiştirmesi (s.47)
    • geri dönüş tekniği ile cenova ve gaminella’nın karşılaştırılması, memleket özlemi (s.49)

    10. bölüm:
    • anlatıcının sıradan insanlar gibi yaşama isteği ve sıradan insanların yaşam algısı
    • inanışların mekânla özdeşleşmesi
    • din ve bürokrasi eleştirisi
    • anlatıcının geçmişe duyduğu özlem
    • nuto ile anlatıcının karşılaştırılması
    • yoksulluğun insan yaşamına etkisi: valino – dayak
    • padrino, angiolina ve giulia’nın ölüm haberleri
    • iki faşist cesedinin daha bulunması

    11. bölüm:
    • anlatıcının amerika’da bir çölde kaldığı geceyi ve korkusunun nedenini hatırlaması (“ateş kızılı” ve “ay” imgeleri)
    • savaşın etkileri
    • “aile” ve “ev” kavramlarının birbirini bütünlemesi
    • anlatıcının amerika ile ilgili olumsuz düşünceleri

    12. bölüm:
    • iki faşist cesedinin bulunması üzerine yaşananlar
    • tüm komünistlerin, direnişçilerin katil sayılması
    • anlatıcının italyanlara gerillalara katılma çağrısının hükümet tarafından yapıldığını hatırlatması
    • öğretmen kadın: kapitalizmin temsilcisi
    • papazın cesetlerin bulunması durumunu kullanması: din adamı eleştirisi
    • anlatıcının din ve din adamı algısının zamanla değişmesi

    13. bölüm:
    • başpapazın cahil köylüleri direnişçilere karşı kışkırtması ve köylüler üzerindeki etkisi
    • anlatıcının, başpapaza karşı bir şey yapamamaktan yakınan nuto’ya canelli’ye gitmeyi ve organize olmayı önermesi
    • savaş sonrası sosyal durum
    • faşistlerle direnişçilerin karşılaştırılması
    • nuto’nun evini ateşe vermekten çekindiği için direnişçilere katılmadığını söylemesi
    • nuto ile anlatıcının silvia, irene ve santina hakkında konuşmaları

    14. bölüm:
    • anlatıcının geçmişte yaşadığı yerlere dönme isteği ve daha iyi koşullarda yaşamasına rağmen, geri döndüğünde aradıklarını bulamaması (yalnızlık duygusu)
    • anlatıcının “büyümek” üzerine düşünceleri
    • padrino’nun işlerinin bozulması üzerine her şeyi satıp cossano’ya gitmesi; anlatıcının da papaz tarafından mora’ya yerleştirilmesi
    • “aile” teması (s.71)
    • anlatıcının mora’daki ilk günleri

    15. bölüm:
    • anlatıcının mora’daki ilk günleri
    • sor matteo hakkında bilgiler
    • emilia: kahyanın yeğeni. anlatıcıya “yılanbalığı” adını takan kişi


    16. bölüm:
    • anlatıcının ve cinto’nun çocukluklarının karşılaştırılması
    • anlatıcının, cinto’nun yaşamından yola çıkarak gaminella’daki yaşam hakkında çıkarımlarda bulunması
    • nuto’nun para ile ilgili görüşleri
    • valino’nun evi ve yaşamı hakkında nuto’nun görüşleri

    17. bölüm:
    • anlatıcı ile nuto’nun tanışmalarına geri dönüş
    • nuto’nun anlatıcının yaşamındaki yeri (s.84)
    • anlatıcının nuto’dan öğrendikleri (“yanlışım varsa düzelt.” sözü üzerine anlatıcının düşünebilmek, bu dünyanın işlerini anlamak için konuşulduğunu anlamaya başlaması)
    • “yolculuk” düşüncesi

    18. bölüm:
    • anlatıcının mora’da sor matteo ile konuşup ayda elli liret sözü alması
    • anlatıcının para biriktirip uzaklara gitmek istemesi
    • anlatıcının cossanolulardan padrino, angiolina ve giulia hakkında bilgi alması: “aile” teması
    • nuto ile ilgili ayrıntılıar (s.91)

    19. bölüm:
    • anlatıcının cinto’ya çakı alması
    • anlatıcının dünyayı cinto’nun gözüyle görmek istemesi ve geri dönüş tekniği ile anlatılan mora’da çalıştığı ilk yıl ayakkabısı olmadığı için canelli’ye, şenliğe götürülmemesi anısı

    20. bölüm:
    • anlatıcının nuto’ya bakış açısı ve iki karakter arasındaki ilişki (nuto’nun sigarasını anlatıcı ile paylaşması)
    • nuto’nun anlatıcıya kitapların önemini anlatması
    • irene’nin piyano çalışı üzerine anlatıcının aristokratlar ve köylüler arasındaki farkın bilincine varması
    • anlatıcının gençliğinde silvia ve irene’ye bakışı

    21. bölüm:
    • anlatıcının askerdeyken tanıştığı, silvia’ya benzeyen sevgilisi teresa
    • anlatıcının amerika’dayken tanıştığı sevgilisi rosanne
    • anlatıcının “aile” ve “piçlik” kavramları hakkındaki düşüncesinin değişmesi
    • anlatıcının, rosanne ile çocuk yaparlarsa çocuğun kime benzeyeceğinden yola çıkarak kendi geçmişi hakkında bilgi edinmek istemesi
    • nuto’nun “eşitlik” düşüncesi (s.102)

    22. bölüm:
    • anlatıcının, irene ve silvia’nın da sahip olamadıkları şeylere istek duyduğunu ve onların da sadece insan olduklarını anlaması

    23. bölüm:
    • farklı erkeklerin silvia ve irene ile ilgilenmesi

    24. bölüm:
    • silvia’nın crevalcuoreli bir adamla birlikte olması
    • anlatıcının, annesi ile silvia’yı özdeşleştirmesi

    25. bölüm:
    • irene’nin nidolu sevgilisi cedarino ile ilişkisinin devam etmesi
    • mora’da çalışanların silvia hakkındaki olumsuz görüşleri
    • irene’nin tifoya yakalanması üzerine silvia ile santina’nın mora’dan uzaklaştırılması


    26. bölüm:
    • anlatıcının amerika’ya gidiş nedeni: direnişçi arkadaşlarının tutuklanması ve kendisinin de faşistler tarafından aranıyor olması
    • valino’nun kendi evini yakıp annesini ve baldızı rosina’yı öldürerek intihar etmesi

    27. bölüm:
    • valino’nun evi yakıp intihar etmesi olayının ayrıntıları
    • nuto’nun yangındaki kokuya tepkisi (et kokusu: romanın sonuna gönderme)

    28. bölüm:
    • silvia’nın crevalcuoreli matteo’dan hamile olduğu söylentileri ve matteo’nun silvia’yı terk etmesi
    • silvia’nın lugli adındaki ingilize âşık olması ve onun ardından ingiltere’ye gitmesi
    • silvia’nın lugli’den hamile kalması

    29. bölüm:
    • nido’daki yaşlı kadının servetini cesarino yerine bir başkasına bırakması ve cesarino’nun irene’yi bir daha aramaması
    • irene’nin arturo ile mutsuz bir evlilik yapması
    • silvia’nın kürtaj yaptırdıktan sonra ölmesi
    • sor matteo’nun felç olması

    30. bölüm:
    • silvie ve irene ile gidilen bir şenlik
    • silvia ve anlatıcı arasındaki yakınlaşma

    31. bölüm:
    • cinto’nun nuto ile kalmaya başlaması
    • anlatıcı ile nuto’nun santa’nın ölümü üzerine konuşmaları
    • santa’nın faşistlerle birlikte olduğunun anlatılması

    32. bölüm:
    • santa’nın direnişçilerle birlikteyken casusluk yapması sonucu öldürülüp yakılması
    • “şenlik ateşi” imgesi

mesaj gönder