-
- okudum
- okuyorum
- okumak istiyorum
-
youreads puanı (0.00)
ernst cassirer çağdaş felsefe tarihinde , marburg okulu'nun en yetkin adlarından biri olmasıyla ve felsefeye ilişkin yeni bir fenomenoloji oluşturma arzusuyla tanınır .
insan üstüne bir deneme , cassirer'in kültür bilimlerini artsüremli olarak incelediği , bu bilimlere öncüllerinden bambaşka bir anlayışla baktığı bir çalışmadır . ölçeğini bir hayli geniş tutan bu çalışma söylence , din , bilim , sanat ve tarihe ilişkin değerlendirmeler yapılmakta , ayrıca ruhbilim , varlıkbilim ve bilgi kuramının genel sorunları tartışılmaktadır .
insan üstüne bir deneme , on beş yılı aşkın bir süreden sonra bir kez daha aramızda...(arka kapak)
-
!---- spoiler ----!
düşünceler arasındaki bu karşıtlığı yalnızca ağır bir kuramsal sorun olarak kalmayacağı , yakın bir gelecekte tüm ahlaksak ve kültürel yaşamımız için bir tehlike konusu olacağı kuşkusuzdu . çağdaş felsefi düşüncede bu tehlikenin bilincine varıp onu dikkatle gösteren düşünürlerden ilki max scheler oldu . scheler , '' düşünce tarihinin hiçbir döneminde insan , kendisi için günümüzdeki kadar sorunsal olmamıştır . birbirlerine ilişkin hiçbir şey bilmeyen bilimsel , felsefi ve tanribilimsel insanbilimlerimiz(antropoloji) var . bu nedenle artık insan hakkında açık ve tutarlı bir bilgimiz yok . insanı araştırmayı üstlenen özel bilimlerin durmadan çoğalması , insana ilişkin düşüncelerimizi aydınlatmaktan çok karıştırmış ve belirsizleştirmiştir . ''
işte modern felsefe kendisini böylesine garip bir durum içinde bulmaktadır . daha önceki dönemlerden hiçbiri , insan doğası üzerindeki bilgilerimizin kaynaklar konusunda çağımız kadar şanslı olmamıştı . günümüzde ruhbilim , budunbilim , insanbilim ve tarih şaşırtıcı ölçüde zengin ve sürekli artan bir olgular topluluğu biriktirmiştir . gözlem ve deneyim için gerekli teknik araçlarımız pek çok geliştirilmiş , çözümlemelerimiz daha yetkin ve kuşatıcı duruma gelmiştir . bugünkü zenginliğimizle karşılaştırıldıkta geçmiş çok yoksul görünebilir. ama olgular konusundaki zenginliğimiz , zorunlu olarak bir düşünce zenginliği anlamına gelmiyor . bizi bu labirentten çıkaracak ariadne'ınki gibi bir ipucu bulmaya başaramazsak , insan kültürünün genel özyapısı için gerçek bir görüşe sahip olamayacak , tersine kavramsal birlikten tümüyle yoksun , bağlantısız ve ilişkisiz bir veriler çokluğu içinde yitip gideceğiz .
!---- spoiler ----!