1. sokrates'in rahip euthyphron'a sorduğu sorudan ortaya çıkan dilemma. soru şudur;

    " ahlaken iyi olan şeyler, tanrılar tarafından emredildiği için mi ahlaken iyidir, yoksa ahlaken iyi oldukları için mi tanrılar tarafından emredilmiştir? "

    bu soru tanrı ölene kadar felsefenin en önemli sorularındandı.
  2. evrenin oluşumunu, insanın varoluşunu neye dayandırdığınıza bağlıdır cevap, yani dilemma değildir. bir yaratıcının varlığına inanan insanla inanmayan insan bu soruya farklı cevaplar verecektir.

    ahlaken iyi olan bir şeyi tanrının emretmesi yaratıcının varlığını anlamsız kılar. yaratıcı olmadan önce yaratılan da olmadığına göre ahlak diye bir şey de yoktur. tanrıdan önce ahlak aramakla tanrıdan önce insan aramak arasında bir fark olamaz, insanı yaratan da dünyayı yaratan da ahlakı yaratan da o'dur. yani her şeyden önce tanrı vardır ve o'nun emrettikleri ahlaki kabul edilir.

    ahlaken iyi olan bir şeyi tanrının emretmesi seçeneğini kabul etmek için tanrı'nın insan tarafından icat edildiğini düşünmek gerekirdi. yani aslında yaratıcı diye bir şey gerçekten yoktur, insan üretimidir ve o üretim ahlaki şeyler emretmektedir. ama bu çok mantıksız olurdu. var olmayan bir şeyin var olmadığını bileceksin ve varmış gibi davranacaksın. söylerken bile mantıksız oldu.