1. 'beckett'in bir biçimde, sözcüklerin aşağılık durumunu aşmasına imkan sağlayan şey olan televizyon'*¹ aracılığıyla, 1982 yılında stuttgart'ta sahneye koyup ve yönettiği nacht und träume isimli oyununu izleyelim.

    samuel beckett - nacht und träume (1982)
    https://www.youtube.com/watch?v=ywtıatobk4m

    nacht und träume (gece ve düşler), schubert'in son liedlerinden birinin başlığıdır (op. 43, no: 2, si majör) ve heinrich joseph von collin'in (beethoven de coriolan'ı için bir uvertür yazmıştır) bir şiiri üzerine bestelenmiştir. şiirin sözleri schubert'in melodiyi oluşturmak için kullandığı bir çıkış noktasıdır yalnızca. beckett de, müziğinin güzelliğinden dolayı bu lied'in birkaç ölçüsünü eserinin müzikal öğesi olarak kullanmıştır.*²

    gece ve düşler
    kutsanmış gece, iniyorsun,
    ve düşlerin dalgası da kaplıyor üstümüzü,
    bir yandan karanlık sararken uzamı,
    ve insanlarla solukları yatışırken.
    gizlice kulak verip seviniyorsun
    gün ağarırken haykırmalarına:
    geri gel, kutsanmış gece,
    geri gelin siz de tatlı düşler.*³
    fransızcadan çeviren: orçun türkay

    beckett'in yapıtında duyulan son yedi ölçü son iki mısraya tekabül etmektedir.
    (kehre wieder, heilge nacht! holde träume, kehret wieder!)

    schubert franz,nacht und träume op 43,2 (tenore christoph prégardien)
    https://www.youtube.com/watch?v=3yltwybepd8

    oyundakiler:
    akşam ışığı.
    düşgören (a).
    düşünde gördüğü kendisi (b).
    düşteki eller (sağ el) ve (sol el).
    schubert'in nacht und träume adlı lied'inin son 7 ölçüsü.

    çözünürlüğün düşük olması sebebiyle, oyundaki akışı okumakta zorlananlar aşağıdaki listeden takip edilebilirler:
    1. açılma ile yalnızca arka duvardaki yüksek bir pencereden giren akşam ışığıyla aydınlanan karanlık boş bir oda. belli belirsiz aydınlatılmış soldan boy planda, bir adam bir masada oturmaktadır. sağ profil, baş öne eğik, gri saçlar, eller masanın üzerinde yaslanmış. sdece baş, eller ve ellerin masada yaslandığı kısım net olarak görülmektedir.
    2. bir erkek sesi, yumuşak bir hımlamayla, nacht und träume'nin son 7 ölçüsünü söyler.
    3. akşam ışığı karartılır.
    4. lied'in ''holde träume...'' diye başlayan son 3 ölçüsü, sözleriyle birlikte, alçak sesle söylenir.
    5. başını ellerin üzerine yaslamak için daha da öne eğerken, a'nın ışığı kısılır. böylelikle, düş boyunca, azıcık aydınlatılmış olarak açılıştaki haliyle görünür kalır.
    6. a düş görür. açılma ile zemin kotundan 1-1,5 m. yükseklikte, boy planda, sahnenin iyice sağında, görünmez bir podyum üzerinde duran b, düş gören a'nın duruşuyla aynı şekilde, başı öne eğik, ellerin üzerine yaslanmış, bir masada oturmaktadır. ama sol profilden görünür ve a'yı aydınlatan ışıktan daha zayıf bir ışıkla aydınlatılmıştır.
    7. karanlığın içinden, b'nin başının üzerinden sol el belirir ve başın üstüne usulca yaslanır.
    8. b başını kaldırır, sol el çekilir ve kaybolur.
    9. aynı karanlıktan, bir fincanla sağ el belirir, fincanı usulca b'nin dudaklarına götürür, b içer, sa el kaybolur.
    10. sağ el bir parça bezle yeniden belirir, usulca b'nin alnını siler, bezle birlikte kaybolur.
    11. b, görülemeyen yüze bakmak için başını daha da kaldırır.
    12. b. aynı bakışı sürdürürken, sağ elini kaldırır ve avuçiçi yukarıya bakacak şekilde öylece tutar.
    13.sağ el yeniden belirir ve usulca b2nin sağ elinin üzerine yaslanır. b hala yukarı doğru bakmaktadır.
    14. b bakışını birleşmiş olan ellere çevirir.
    15. b sol elini kaldırır ve birleşmiş olan ellerin üzerine koyar.
    16. eller masanın üzerine iner ve b'nin başı da onların üzerine kapanır.
    17. sol el belirir ve usulca b'nin başının üstüne yaslanır.
    18. düş kararır.
    19. açılma ile a ve akşam ışığı
    20. a başını başlangıçtaki gibi yukarı kaldırır.
    21. lied, önceki gibi.(2)
    22. akşam ışığı kararır.
    23. lied'in sonu, önceki gibi.(4)
    24. a'nın ışığı kısılır, önceki gibi.(5)
    25. a düş görür. açılma ile b, önceki gibi.(6)
    26. b'nin yakın plan detayına ağır ağır yaklaşırken, a çerçeve dışında kalır.
    27. düş önceki gibi (7-16) tekrarlanır, bu kez yakın planda ve daha ağır hareketlerle.
    28. yavaşça açılıştaki konuma geri dönülürken, a tekrar çerçeveye girer.
    29. düş kararır.
    30. a kararır.


    *¹ gilles deleuze, bitik.
    *² samuel beckett quad ve diğer televizyon oyunları
    *³ heinrich joseph von collin