1. oyun geliştiricileri açısından baktığımızda henüz daha yolun başında olan ve gelişime fazlaca ihtiyaç duyan bir sektördür.

    bu yazımda sektöre öncülük etmesi gerekirken ne yazık ki kendi faydası için onu aşağı çeken oyun medyasından bahsetmek istiyorum.

    oyun medyasını yalnızca oyun oynayıp bunu yorumlayan insanlar olarak görmek büyük hata olur. bu medya hem geliştiricileri hem de oyuncuları etkileyen, onların sektöre bakış açısını şekillendiren, kısaca oyun sektörüne büyük etkisi olan bir unsur. bu arada oyun medyasından kastım; dergiler, internet siteleri, tv ve twitch'teki yayınlar/yayıncılar vb. bu insanlar binlerce, onbinlerce, yüzbinlerce insana bir şeyler anlatma yoluna girdilerse orada burada oynadığı oyunu yorumlayan kişilerden bir farklarının olması gerekir. eğer "ben bu sektör özelinde işleyen medyanın bir üyesiyim" gibi bir iddia varsa (ki ille çıkıp bunu söylemeye gerek yok, binlerce insanın önüne geçip bir şeyler yapıyorsan bu iddiadasındır) benim canım sıkıldıkça sözlüğe yazdığım oyun yorumlarını sakız gibi uzatıp süslü cümleler ekleyerek dergiye koymak ya da oyun oynayan milyonlarca insan varken onların her gün yaptığı şeyin sadece bir kamera ve ekran kaydedici yardımıyla yayınını yapmak, sektörden tamamen uzakta olmak, neyin ne olduğundan bi'haber olmak, biraz daha fazla para kazanmak için saçma eylemlere girişmek kimseye bir yarar sağlamadı sağlamayacak da. "yarar sağlamadı" diyorum ama keşke etki nötr olsa. ne yazık ki yarar sağlamadığı gibi aksine fazlaca zarar veriyor.

    normalde kendine bu kadar bir şey katmayan, evde hiçbir amacı olmadan oyun oynayıp arkadaşına izleten ya da sağdan soldan duyduklarıyla arkadaş ortamlarında kendini bilgili göstermeye çalışan gençlerden hiçbir farkı olmayan, sorgulamayan, hatta bilmediği, bilmediğini bilmediği ve öğrenmek gibi bir amacı da olmadığı için ileride de asla hiçbir şeyi doğru düzgün sorgulayamayacak insanların sistemden ufak ufak elenmesi gerekirken her geçen gün daha da saygı duyulan insanlar haline gelmesi, sektörde daha fazla sözlerinin geçmeye başlaması ve bu insanların/yayın organlarının özellikle genç kesimi yönlendirmesi ilerisi için umutlarımı kırıyor açıkçası. sadece kendi cebini doldurma amaçlı "okuyucuyu/izleyiciyi kendi çıkarlarım doğrultusunda yönlendireyim, cebimi doldurayım, nasıl olsa bana 'sen ne diyorsun birader' diyecek biri yok, ha olursa da benim yönlendirdiğim kitle zaten lafı ağzına tıkar. hiç olmadı iki korsan hırsızlıktır muhabbeti yapıp birkaç duyarlı gözüken söz söyleyip kendimi aklarım nasıl olsa ileride" diye düşünen bir grup da yok mu; elbet var ve bu grup ilk grubu da yönlendirerek amacına daha kolay yoldan ulaşma derdinde.

    mesela küçük gözüken ama aslında oldukça büyük bir örnek vereyim; kinguin ve g2a gibi sitelerin oyun medyamıza yansıması. hani yukarıda dedim ya evde oyun oynayıp arkadaşına seyrettiren ya da neyin neye zararı olup olmayacağını sallamadan konuşan gençler gibiler diye, hatta bir kısmı da sadece cebini doldurma derdinde diye; işte bunu en iyi gösteren şeylerden biri bu örnek.

    öncelikle şu yorumu ve yorumun içindeki linklere tıklayıp orada yazanları okuyun:

    http://youreads.net/yorum/88277

    ben üstteki yazıyı da, orada link verdiğim ekşi sözlük entry'lerini de bizzat deneyimleyerek, ilk ağızdan dinlediklerimle ve gördüklerimle yazdım. yazıların hiçbir yerinde bilmeden biliyormuş gibi yapmadım.

    ortada bu tarz siteler var ve bu siteler hem legal mağazalara hem de geliştiricilere (özellikle de küçük çaptakilere) oldukça büyük zararlar veren yerler. yukarıdaki bağlantıya ve oradaki alt bağlantılara tıklarsanız zaten yeteri kadar bilgi alabilirsiniz. adamların sistemlerinin nasıl işlediği, developer'ların nasıl dolandırıldığı, neler olup bittiği hep yazıyor. burada tekrar uzun uzun anlatmama gerek yok.

    bizim çok duyarlı gözüken, sözde oyun yapımcılarını destekleyen ama aslında tek yaptıkları "türk oyun firması x, y oyununu çıkardı. haydi gidin greenlight'tan oy neyin verin. ne de olsa türk oyunu, ne gerek var eleştiriye, mazallah yapımcıların kendilerini geliştirmelerinde bir katkımız dokunur falan ;)" zihniyetiyle haber yapmak ve "korsan oyun" lafını duyduğu yerlerde doğru düzgün argümanlar ile insanları bilinçlendirmek yerine boş bir yaygara basmak olan (kendi ceplerine bir şey girmiyor diye mi acaba bu yaygara da) oyun medyamız konu bu tarz siteler olunca birden kediye dönüşüyor nedense. g2a, kinguin gibi sitelerde satışı yapılan oyun kopyalarının çoğunun ne tarz yöntemlerle elde edildiği defalarca söylenmişken (hatta ortaya çıkmışken ve bunu bu siteler bile yalanlamıyorken), birçok oyun şirketi "oyunlarımızı buralardan almayın" diye uyarıda bulunmuşken düzgün bir oyun medyasından beklenecek hareket; geliştirici ve oyuncuları bu siteler hakkında uyarmak, geliştiricilere bu sitelerden korunma yollarını anlatırken oyunculara da bunlardan alışveriş yapmaları durumunda ileride sektörün nasıl etkileneceğini açıklamak olmalı.

    bakalım çok sevgili oyun medyamız alenen hırsızlığı destekleyip onlarla işbirliği yapan (niye böyle dediğim yukarıdaki bağlantının alt bağlantılarına tıklarsanız görürsünüz) ve "para, oyunu yapanın cebine değil; onun yerine tamamı benim cebime girsin, onlar zerre kazanmasın" sistemini kurup başarıyla devam ettiren kinguin'in türkiye pazarına girişiyle ilgili neler demiş:

    multiplayer:

    "milyonlarca müşterisi olan, oldukça çeşitli ürünleriyle beğeni toplayan dijital oyun pazarının önemli isimlerinden kinguin'i ülkemizde de görmek sevindirici."

    http://www.multiplayer.com.tr/haber/kinguin-turkiye-magazasi-acildi/

    oyungezer:

    "dünyanın en önemli dijital oyun mağazalarından kinguin, ülkemize giriş yapmış bulunuyor ... kinguin'in en önemsediği konulardan bir diğeri ise müşteri memnuniyeti."

    http://oyungezer.com.tr/haber/44202-kinguin-turkiye-de

    bölüm sonu canavarı:

    "dijital mağazasıyla 3 milyondan fazla ziyaretçiye 25 binden fazla ürün sunan kinguin, mümkün olan en iyi alışveriş deneyimini sağlamak için alıcıları ve satıcıları yenilikçi bir altyapıyla bir araya getiriyor."

    http://www.bolumsonucanavari.com/Haberler-Kinguin_Turkiye_Magazasini_Acti-83075.htm

    technopat:

    "dijital mağazasıyla 3 milyondan fazla mutlu ziyaretçiye 25 binden fazla ürün sunan kinguin, oyun alışverişinde türkiye’deki oyunculara ... adresi üzerinden hizmet verecek!"

    https://www.technopat.net/2016/03/05/kinguin-turkiye-magazasini-acti/

    kendine yayıncı diyen ve bir dolu insanın takip ettiği şahısların bu haber karşısındaki sevinç çığlıklarını (bir çoğu bunu hırsızlıktan kendilerine düşecek %3 pay için yapıyor, bir kısmı ise muhtemelen ek ödeme alıyor) katmadım bile.

    yukarıda söylediğim bu siteler ya interneti açıp google'a "kinguin nedir" yazıp arama yapma derdinde bile değiller ve oyun sektörüyle alakaları hayatında bilgisayar görmemiş bir amca/teyzeninki ile aynı ve bu haberleri ısmarlama yapıyorlar ya da ne developer'ları, ne oyun sektörünün kendisini, ne de oyuncuları önemseyip sadece kendi ceplerinin derdine düşmüşler.

    peki normal şartlarda bunlara dur demesi, en azından bir açıklama yapıp tepki göstermesi ve insanları bilinçlendirmesi beklenecek olan oyun geliştiricileri derneği ne yapıyor? düzenlediği fuara g2a'yı sponsor ediyor. normalde skandal niteliğindeki bu olay gayet normal karşılanıyor ve kimse de "ne oluyor" diye sormuyor. sektör hakkında en bilgili olması gereken ve oyun geliştiricileri yönlendirmesi gereken bir dernek bile bunu yapıyor işte.

    iddia ediyorum, yeteri kadar kaynak ayırmanız durumunda oyun medyamızın %90'ına "korsan aslında çok güzel bir şeydir" yazdırtabilir, "müşteri memnuniyeti ile tanınan ve oyunları ücretsiz olarak oyuncularla buluşturan x torrent sitesi artık türkiye'den daha hızlı download yapılabileceğini açıkladı" haberlerini türk bayrakları eşliğinde verdirebilirsiniz. ayrıca bir dolu yayıncının yayınına bu torrent sitesinin logosunu koydurtabilir (önlerine üç beş kuruş atın bir şeyler tabi), daha da ileri gidip oyun sektörüyle ilgili bir fuara sponsor yaptırabilirsiniz. tüm bunların sonucunda yüzü kızaran kimse çıkmayacağı gibi "ya siz bildiğin korsan reklamı yapıyorsunuz" diyenler de itinayla görmezden gelinecektir. malum ülkemizde her şeyi olabilirsiniz ama rezil olamazsınız.

    ne yazık ki sektör bu şartlar altında ilerlemeye çalışıyor ve işi çok zor. bir çok alanda olduğu gibi ya bu alanda da sektör kendi kendine tesadüfen ilerleyecek (yani tesadüfi veya tamamen bireysel çabalar sonucu tek tük başarılı yapım ortaya çıkacak, biz de bunlara sevineceğiz) ve yukarıda bahsettiğim kişiler/siteler/medya organları bu sınırlı ilerlemeyi bile sahiplenecek ya da büyük bir çöplüğe dönüşüp iyice bitecek. keşke sektör bitmeden yukarıda bahsettiklerim azalarak bitip yerlerine gerçekten işi bilen, ilkeli ve cebini doldurmaktan daha farklı şeyler peşinde koşan insanlar gelse ama zor.
  2. emeklme aşamasında
  3. geçmişte oyun sektörünü bir bütün olarak düşünebilirdik ancak şu anda dallanıp budaklanmış bir mesele haline geldi türkiyede. en basitinden oyun ve oyuncu sektörü ikiye ayrılmış durumda. ancak benim görüşlerimle sektörü biraz daha dallandırmak gerekirse durum şöyle olur.

    oyun yayıncılığı sektörü: youtube ve twitch gibi mecralardan yapılan yayınlar
    oyun medyası: youtube ve twitch de içine girebilir ancak ağırlık oyun haberleri paylaşan sitelerdir.
    oyuncu sektörü: oyun yayıncılığının içinde, bir oyun medyasında oyunun kendisi değil, oyunu oynayan kişinin öne çıktığı sektör
    e-spor sektörü: özellikle league of legendsin başı çektiği, sporun dijitalize edilmiş hali. global arenada fena paralar döner.
    oyun pazarı sektörü: steam, gog gibi diğer geliştiricilerin kendi oyunlarını satması için oluşan sektör
    oyun ekipmanı sektörü: artık oyuncu ekipmanı dediğimiz naneler özel bir yere sahip. logitech başı çeker.
    oyun geliştirme sektörü: illa ki herşeyin başlangıç notktası
    cosplay sektörü: oyun firmalarının kendi oyunlarının reklamlarını daha güzel ve dikkate şayan bir biçimde yapabilmesi için cosplay yaptırmak amacı ile oluşan sektör. türkiye'de çok küçük bir kesim cosplayden para kazanıyor ancak yurtdışında cosplay yaparak sağlam paralar kazanan insanlar mevcut.

    eksikler olabilir, saçmalamış olabilirim. hatalı gördüğünüz yerleri bir mesajla neden hatalı olduğunu söylerseniz ona göre düzenleme yaparım efendim. sevgiler.
  4. dünyanın en boş sektörü, bilgisayar oyunu dediğimiz şey bir eğlenme aracıdır, bunu ciddiye almamak gerek. ben şimdi saklambaç oynamak varken, ebeyi takip ederek izlesem saçma olur ama insanlar twitch ve youtube'da bunun aynısını yapıyor. bir de e-spor diyorlar, sanki herhangi bir spor kategorisinde yeri olması gereken bir oyun varmış gibi. sonra niye obezite, neden asosyallik artıyor oluyor. acaba niye?

    cosplay'ler bile şenlikleri dışında gereksiz. cosplayin amacı insanlara kaynaşmak başka bir şey değil.