1. bir ruh meselesi olarak değil kudret meselesi olarak gördüğüm "hatırlatma". bu yüzden her kesimden insan dahil oldu, özü anarşist olan da kapitalist olan da konvers giyen de sarık takan da o ya da bu farklı öze sahip herkesin dahil olabileceği bir birim kudret ortak payı bulduğu için çelişki içermeyen bir harekettir. amaç iktidarın muktedir olmak olmadığını ve öz ile kudretin farkının hatırlatılmasıdır.

    klasik mantıkta (thomas hobbes'a gelene kadar) mesele bir öz meselesi idi, bireyleri kuşatan bir özleri vardı ve toplum bireyin doğasından önce geliyordu. bireyin bu doğrultuda topluma karşı ödevleri vardı hak elde etmek için ödevi yapmak gerekiyordu. ve son aşamada iyi ve kötüyü ilan eden bilge-iktidar vardı.(kilise, imparator ya da.her kimse).

    velhasıl hobbes dedi ki bu bir öz meselesi değil kudret meselesidir. toplumdan önce bireyin doğası gelir, toplum sözleşme ile kurulur. (bkz: toplumsal sözleşme) hak elde etmek kudretle ilgilidir ödevle değil. ve en önemlisi hiçbir kişi ya da kurum iyiyi ve doğruyu ilan edecek yetkinlikte değildir. (beyaz gargamel eleştirisi üzerine buraya ek yapıyorum: hobbes buradan yola çıkıp iktidarin tirana(leviathan) devredilmesi gerektiğini, toplumun aksi halde anarsizme meyil edeceğini falan söylüyor. fakat ek olarak köşeye sıkışma durumunda halkın iktidara karşı direnecegini ifade ediyor. benim ifade etmek istediğim kudrete sahip bireyin toplum sözleşmesini bir kenara atıp tirana direnme kısmına geçmesi durumudur. yani oradaki herkese göre oradaki herkes halktır, bir öze ait kimseler degil kudrete sahip olan herhangi birileridir karşıda ise çoğunluk degil temsilci iktidarın bizzat kendisi vardır)

    işte meşhur gezi ruhu meşhur iktidara muktedir olmadığını, vatandaşın toplumsal bir tekil öz değil, bir kudret birimi olduğunu, hakkın ödev yaparak değil kudret ile elde edileceğini ve kendisinin onları sevk etmeye yetkinliği olmayacağını hatırlatmıştır.
    abi

mesaj gönder