1. şah-ı meran yani yılanların şahı demektir. yılana bile kadın süsü verip hallenmeye çalışan yurdum insanın efsanesidir. belki zamanında bir dansöz yılan gibi kıvırdığı için de bu benzetmeyi yapmış olabilirler.
  2. grotesk varlıklar arasında bence anatomisi en uydurulamamış olandır.. ne bileyim kentaurlara, grifonlara, satirlere bakıyorsun.. anatomi olarak reele bi uygunluk bi göze hoş görünme bi bütünlük.. ama şahmeran sanki bir çocuğun hayali yaratık çiziminden esinlenmiş gibi bütüncüllükten uzak, yamru yumru, vücudunun her parçası ötekini reddediyor adeta. yine de murathan munganın şahmerana dair öyküsünü okuduktan sonra bir sempatim oluşmuştu bu biçimsiz mitolojiğimsi şeye.
  3. belden yukarısı kadın, belden aşağısı yılan olan efsanevi varlık

    efsaneye göre eski dönemlerde çukurova bölgesinde tahmasp isimli bir genç yaşarmış. bir gün bir mağaraya girmiş heryer çok karanlıkmış ve heryerde yılanlar varmış. yolunu kaybeden tahmasp korkudan adım atamaz hale gelmiş o sırada mağaraya bir ışık doğmuş. bir bakmış her yerde irili ufaklı, renkli, uzun, kısa bir sürü yılan var. yılanlar başlarını kaldırıp ışığa bakmışlar. tahmasp'da ışığa bakmış ve çok güzel bir kadın görmüş. belden yukarısı kadın belden aşağısı yılan olan şahmeran tahmasp'a seslenmiş.
    "korkma ben yılanların kraliçesiyim burada güvendesin" demiş ve eklemiş ben şahmeranım dünyadaki tüm gizli bilgilere sahibim"
    o gece mağarada kalan tahmasp şahmerana aşık olmuş. günlerce yanında kalmış. şahmeran ona bildiği her şeyi anlatmış. artık anlatacak bir şeysi kalmamış. tahmasp artık evini ailesini özlemiş. bu isteğini şahmerana söylemiş. şahmeran sevgilisinin ondan sıkıldığını anlamış
    "tamam git ama bu topraklarda aşklar ölümünedir. bana ihanet edeceksin biliyorum ama yerimi kimseye söyleme ve sakın insanların yanında suya girme"
    diye tembihlemiş.

    tahmasp köyüne dönmüş arada bir mağaraya gidip sevgilisi şahmeranı görüyormuş. derken ülkenin kralı hastalanmış. şahmeranın tüm bilgilere vakıf olduğunu bilen vezir. hasta krala onu şahmeranın etinden bir parçayı yerse hastalıktan kurtulacağı konusunda ikna etmiş.
    kral ülkeye emir salmış ve herkes şahmeranı aramaya koyulmuş. bütün mağaralara, yılan deliklerine, inlere, dağlara taşlara bakmışlar. bir büyücü şahmeranın bir insan sevgilisi olduğunu ve onun yerini bildiğini söylemiş. bu insan sevgilinin kim olduğunu anlamak için suya sokulması gerektiğini söylemiş. vezir ve adamları köy köy dolaşarak her erkeği hamama sokmuşlar.
    tahmaspın köyüne gelmişler köy erkeklerini toplamışlar ve hamama götürmüşler. tahmasp sevgilisine verdiği sözü tutmak için hamam girmek istememiş ama vezirin adamları zorla elbiselerini çıkartmış ve tahmaspı suya sokmuşlar. birden herkes irkilmiş. çünkü delikanlının ıslanan vücudu yılan pullarıyla kaplanmış.

    vezir ve adamları tahmaspı saraya götürüp işkence etmişler ve tahmasp şahmeranın yerini söylemiş. vezir adamlarını yollayıp şahmeranı yakalatıp getirtmiş. şahmeran ve sevgilisi kralın huzuruna çıkarılmış. tahmasp üzüntüsünden ve utancından şahmeranın yüzüne bakamıyormuş.

    şahmeran sevgilisine bakıp" üzülme ben sana bu topraklarda aşklar ölümüne demiştim" diyerek krala dönmüş.
    " kuyruğumdan bir parça kesip kazanda kaynatıp yerseniz insanlık hakkında tüm bilgiye sahip olur iyileşirsiniz. kafamı kazanda kaynatıp düşmanlara yedirir iseniz düşmanlarınız ölür" demiş. vezir hemen şahmeranın bedenini ikiye bölmüş kuyruğu ayrı kazanda kafayı ayrı kazanda kaynatmaya başlamışlar. delikanlı duyduğu acı ve ihaneti yüzünden hemen kazandaki kafayı yeyip ölmek istemiş. ve şahmeranın kafasını yemiş. vezir de hemen kuyruğu yiyip tüm bilgiye sahip olacağını düşünürken ölmüş.

    şahmeran sevgilisine son bir iyilik yapmış ve yaşamının son dakikalarında bu planı kurmuş. tahmasp tüm bilgilere sahip olmuş, kötü kalpli vezir ölmüş. rivayet olunur ki tahmasp bu bilgiyle kendini yollara vurmuş ve lokman hekim olmuş.

    efsanesi değişiklik gösteren şahmeran simgesi bolluğu, bereketi ve ölümsüz aşkı sembolize eder.
  4. dilek duasıdır. şahmeran duası olarak bilinir. her niyet için 3 kere okunur.

    allahu la ilahe illa hüvel hayyul kayyum.allahula ilahe illa huvel aliyul hakim.
    allahu la ilahe illa huves semiul alim.allahu la ilahe illa huver rahmanürrahim
    allahu la ilahe illa huvel vahidul ehad.allahu la ilahe illa huvel ferdül varid.
    allahu la ilahe illa huve raufur rahim.allahu la ilahe illa huvel aziz’ur rahim.
    allahu la ilahe illa huvez zahirul batınu.allahu la ilahe illa huvel ahadus samedu.
    allahu la ilahe illa huvel fetta’ul alim.allah’u la ilahe illa huvel aziz’ul alim.
    allahu la ilahe illa huvel hannan’ul mennan’ul deyyan.allahu la ilahe illa huvel kadir’ul kahiru
    alahu la ilahe illa huver-rafiul alim.allahu la ilahe illa huver-rabbül arş’il azim.
    allahu la ilahe illa huvel melikul kudüs.allahu la ilahe illa huvel hamdul mubin.
    allahu la ilahe illa huvel bais’ul varis.allahu la ilahe illa huvel esmaul hüsna.

    huvel hayy’u la ilahe illa huve fadi’u muhlisine lehuddiyn.

    subhane birahmetike ya erhammerrahimin.

    velhamdu-lillahi rabbil alemin.