• okudum
    • okuyorum
    • okumak istiyorum
  • youreads puanı (8.75)
prens - niccolo machiavelli
bir prensin cömertliğine mazhar olmak isteyenler, âdet olduğu üzere onların karşısına değerli şeylerle ya da onların hoşlarına gidecek hediyelerle çıkmışlardır. bu nedenle, atlar, zırhlar, altından kumaşlar, değerli taşlar ve prenslerin büyüklüğüne layık pahalı hediyeler sunarlar. ben de huzurlarınıza sadakatimi gösterecek bazı şeylerle çıkmak isterdim; ancak sahip olduğum şeyler arasında, büyük insanların eylemlerinin bilgisi, günümüz işlerinin deneyimlerinden ve eski çağ`a yönelik sürekli okumalarımdan edindiğim bilgilerden daha değerli bir şey bulamadım. dikkatli bir şekilde, sabırla düşünüp taşındığım, elediğim ve şimdi bu küçük kitap içerisinde topladığım bilgileri sizin büyüklüğünüze sunuyorum. sizin büyüklüğünüze layık bulmasam da, benim size sunabileceğim en iyi hediyenin, benim uzun yıllar süresince ve pek çok zahmet ve tehlikeler pahasına öğrendiklerimi ve bildiklerimi size çok kısa zamanda sağlayacak olması göz önüne alındığında kitabımı nezaketle kabul edeceğinizi umuyorum. (tanıtım bülteninden) (kitap bilgileri idefix'den alınmıştır.)
  1. niccolo machievelli 1513 yılında yazdığı hükümdar kitabı, benzerlerinin(platon’un, aristoteles’in, cicero’nun, ibn haldun’un devlet ne olmalı nasıl olmalı temelli açıklamalarının) aksine ideal bir devlette ne olması gerektiği sorusunu değil, daha somut bir şekilde o devirdeki bir krallığın daha iyi hale gelmesi için ***ne yapılmalı*** sorusuna cevap verdiği için önemli bir yapıttır. kitap o dönemin floransa hükümdari lorenzo de medici’ye ithafen, güçlü bir “italya”nın nasıl kurulabileceğine dair tavsiyeler içerir.

    machievelli teorisinin 3 temel varsayımı vardır.

    insan kötü değildir,ancak kötülüğe meyillidir. “kötülük” de aslında zamana,mekana, olaya göre değişken bir kavramdır. yani bağlamsaldır.

    yönetme iddasındaki insah virtu sahibi olmalıdır. “virtu” erdem ve esnekliğe sahip olmaktır. aynı zamanda bu iddaadaki insan “fortuna” sahibi olmalıdır. yani talihin veya gelceğin farkında olmalıdır. siyaset virtu sahiplerinin fortuna’yı etkileme ve yanlarına çekme çabasıdır.

    üçüncüsü yöneticiler hakkındadır. yöneticiler, halkının kendisini takip etmesini sağlayabilmek ve insanları ikna edebilmek için bazı hayvansal özellikler göstermelidir. bunları tilki ve aslan özellikleri olarak belirlemiştir. tilki ile yönetilenlerin rızasını alma becerisini, aslan ile rızanın alınamadığını durumlarda zor kullanmayı açıklar. normalde bireysel ahlakın veya erdemin uygun gördüğü kararın aksine, gerekirse bazı şeyler feda edilerek kendisinin ve toplumun çıkarları doğrultusunda hikmet-i hükümet ile daha iyi olanda karar kılar.

mesaj gönder