1. filmografi;

    1995 (bkz: koza - nuri bilge ceylan)
    1998 (bkz: kasaba - nuri bilge ceylan)
    2000 (bkz: mayıs sıkıntısı - nuri bilge ceylan)
    2002 (bkz: uzak - nuri bilge ceylan)
    2006 (bkz: iklimler - nuri bilge ceylan)
    2008 (bkz: üç maymun - nuri bilge ceylan)
    2011 (bkz: bir zamanlar anadolu'da - nuri bilge ceylan)
    2014 (bkz: kış uykusu - nuri bilge ceylan)

    önce filmografi vermek istedim, eserleriyle ölümsüz olan muhteşem bir yönetmen, ülkemiz için çok büyük bir değer olduğuna düşünüyorum.

    "boğaziçi üniversitesi elektrik-elektronik mühendisliği bölümünden mezun olduktan sonra mimar sinan üniversitesi’nde iki yıl sinema eğitimi gördü. boğaziçi üniversitesi'ndeki eğitimi sırasında üniversitenin fotoğrafçılık (büfok), dağcılık ve mağaracılık kulüplerine katılarak, doğa etkinlikleri ile ilgilendi. 1980'lerde kimi portföyleri gergedan gibi dönemin nitelikli kültür ve sanat dergilerinde yayınlanan ceylan, yaptığı dört filmin de, yönetmenliğini, senaryo yazarlığını ve yapımcılığını üstlendi. sinemaya koza adlı kısa filmiyle adımını atan ceylan bu filmiyle, cannes film festivali'nin ilgili bölümüne katılma başarısını gösterdi. ceylan 1997'de ilk uzun metrajlı filmi olan ve başta berlin film festivali olarak pek çok dünya festivalinde gösterilen üç bölümlü, otobiyografik ve pastoral kasaba filmini, 1999 yılında da bir meta-film olan ve ilk iki filmdeki otobiyografik izleği sürdüren ve büyük başarı kazanan mayıs sıkıntısı'nı çekti. film, berlin film festivali'nin yarışmalı bölümünde gösterilmişti.

    56. cannes film festivali’nde yarışan ve favori filmler arasında gösterilen nuri bilge ceylan’ın 2002 yapımlı dram filmi uzak, altın palmiye’den sonra festivalin ikinci önemli ödülü olan ‘büyük jüri ödülü’nü (‘grand prix’) aldı. filmde yalnız ve yabancılaşmış iki kuzeni oynayan filmin başrol oyuncuları muzaffer özdemir ve film tamamlandıktan hemen sonra bir trafik kazasında ölen mehmet emin toprak da ‘en iyi erkek oyuncu ödülü’nü paylaşarak türk sinema tarihinin en parlak başarılarından birine imza attılar.

    ceylan'ın dördüncü uzun metrajlı filmi olan iklimler, 2006 cannes film festivali'nin yarışma bölümüne kabul edildi. ceylan'ın o güne kadar çektiği en büyük bütçeli eser olan film, dijital görüntü teknolojisiyle kotarıldı ve görüntü yönetmenliğini ceylan'ın kendisinin üstlenmediği ilk filmi olma özelliğini kazandı. filmin bir diğer önemli özelliği ise, nuri bilge ceylan'ın bu kez kamera önüne de geçerek, eşi ebru ceylan'la başrolleri paylaşmış olmasıdır.

    2008 cannes film festivali'nde küçük zaafların büyük yalanları doğurmasıyla parçalanan bir ailenin, gerçeklerin üzerini örterek bir arada kalma çabasını anlatan üç maymun filmiyle "en iyi yönetmen ödülü"nü aldı. ödülü aldıktan sonra yaptığı teşekkür konuşmasında "bu ödülü birisine adamak istiyorum: tutkuyla sevdiğim, yalnız ve güzel ülkeme..." dedi.[1] 64.cannes film festivalinde bir zamanlar anadolu'da filmiyle büyük jüri ödülüne layık görüldü.

    nuri bilge ceylan'in "kış uykusu" isimli filmi 2014 yılında 67. cannes film festivali'nde büyük ödül olan altın palmiye'ye layık görüldü. böylece yılmaz güney'in yol filminin ardından ikinci kez bir türk filmi bu ödülü kazanmış oldu." (kaynak: vikipedi)

    kış uykusu ile ilgili basın konuşmasında sanatın ne için yapılması gerektiğini ve önemini çok kısa ve güzel anlatmıştır.

    “aslında türkiye’de şu andaki durum aslında başka zamanlardaki durumla yani insan doğasıyla açıklanabilir. film yaparken şu anki duruma gönderme yapayım diye düşünmem, düşünemezsiniz. sinemanın güncelliği kovalaması hem zor hem gerekli değil. sinema ve sanat daha temellerine inmek zorundadır, gazetecilik yapmasına gerek yok. sanatçının görevi daha başka bir şey olmalı. sanatın kültürün onur, gurur ve utanma eşiklerini aşmanın ötesine geçmeden topluma hizmet etmesi gerektiğini düşünüyorum. benim için kendi zayıf noktalarımızla yüzleşme olarak algılanması, sosyal reflekslerle film yapmaktan daha önemli.”
    abi

mesaj gönder